In 26 uur van Belize naar Nicaragua

6 mei 2018 - León, Nicaragua

Zaterdagochtend staan we vroeg op want we nemen om zes uur de express bus vanuit Placencia naar Belize City. Vlak voordat we de deur uit lopen pik ik nog even de berichten uit de Wifi. Gelukkig maar, want in mijn mailbox zit een niet zo leuk bericht. We vliegen vanmiddag via San Salvador (El Salvador) naar Managua (Nicaragua), maar onze aansluitende vlucht van San Salvador naar Managua is geannuleerd. We zijn op de volgende vlucht geboekt die zondagochtend om 4:50 vertrekt. Het wordt afwachten hoe dat gaat lopen, maar we voorzien een nachtje op het vliegveld.

Ritchie’s bus line rijdt, met tussenstops in Dangriga en Belmopan, soepel in ongeveer vier uur naar de hoofdstad. Een vriendelijke taxichauffeur brengt ons vervolgens naar het vliegveld en we zijn ongeveer zes uur voor onze vlucht op de luchthaven. Dat krijg je als je de veiligheidsmarge niet nodig blijkt te hebben. We nemen een vliegveldlunch en maken onze laatste Belize Dollars op aan water, een kopje koffie en een lekker chocolaatje. Er is niets te beleven op het vliegveld dus we doden de tijd met een boekje en het schrijven van een blog. We zijn blij als we aan boord mogen van het vliegtuig. Het is namelijk ijskoud in de airco van de vertrekhal.

De vlucht naar San Salvador, de hoofdstad van El Salvador, is uitstekend verzorgd. We zitten in een modern vliegtuig en bovendien bij de nooduitgang, dus met lekker veel beenruimte. De vlucht duurt slechts 1 uur en 20 minuten, maar we hadden het hier best langer uit kunnen houden. De stewardess luistert naar ons verhaal van de geannuleerde vlucht en vertelt ons waar de service balie van Avianca zit op het vliegveld van San Salvador. Daar moeten we naartoe en dan wordt “alles” geregeld. We zijn benieuwd wat “alles” dan inhoudt.

Aangekomen in San Salvador zien we meteen dat we hier met een totaal andere klasse luchthaven te maken hebben. Een moderne aankomsthal met veel van de bekende westerse winkels. Wat een contrast met Belize. We lopen richting de service balie van Avianca en onderweg passeren we VIP lounges van diverse luchtvaartmaatschappijen. Misschien mogen we daar straks wel op een bankje slapen…

Als we aankomen bij de balie van Avianca hoeven we maar twee woorden te zeggen: Managua en cancelled. Het draaiboek ligt al klaar en de vriendelijke meneer achter de balie zegt dat we over twintig minuten naar ons HOTEL gebracht worden. Als je maximaal hoopt op een bankje op het vliegveld dan klinkt dit natuurlijk als muziek in de oren. Met een busje worden we naar een luxe hotel op vijf minuten van het vliegveld gebracht. We krijgen de sleutel van een kamer en een bon voor avondeten en een drankje. We genieten van een lekker buffet diner, een warme douche en een paar uurtjes slaap in een zeer comfortabel bed. Om kwart voor drie gaat de telefoon. Wake-up call want om half vier worden we weer opgehaald en naar het vliegveld gebracht. We krijgen een ontbijtpakketje mee. Fantastisch geregeld!

De vlucht naar Managua duurt maar veertig minuten. We zitten met ongeveer twintig man in een enorm vliegtuig, dit kan bijna niet lonend zijn. We speculeren dat het vliegtuig waarschijnlijk nodig was voor een grote intercontinentale vlucht vanuit Managua en als die kist toch daarheen moet, dan kunnen de gestrande reizigers ook meteen mee.

Vanaf Managua moeten we even zoeken. We hadden ons transport geregeld via het behulpzame hotel dat we geboekt hadden voor de nacht in Managua. Maar sinds we vriendelijk verteld hebben dat we niet komen door de geannuleerde vlucht lijkt de behulpzaamheid verdwenen. Radiostilte. We betalen iets teveel voor een taxi naar de busterminal, maar vanaf daar gaat het prima. We sluiten aan in de rij voor de minibusjes naar León en al snel zijn we onderweg naar het noorden. In León stappen we in een fietstaxi naar ons hotel. Best leuk, totdat de jongeman onderweg zijn prijs aan het verhogen is. Het is nog steeds niks, maar vriendelijk is anders… Om acht uur komen we aan bij ons hotel. Hemelsbreed hebben we krap duizend kilometer afgelegd en we zijn 26 uur verder. En toch hebben we het gevoel dat alles soepel is verlopen door de goede service bij de tussenstop. We zijn moe, maar we worden met open armen ontvangen in ons hotel in León. Er staat een ontbijtje voor ons klaar en we krijgen een mooie kamer vlakbij het zwembad. En de dag is pas net begonnen, dus we beginnen vandaag al met het verkennen van het mooie koloniale stadje León en genieten van het zwembad in de zon.

1. Jos:
    7 mei 2018
    En wij maar denken dat het alleen in Europa goed geregeld is. Toch fijn dat het netjes is afgehandeld.
  2. Ria Horst:
    8 mei 2018