Afscheid van Antigua

7 april 2018 - Antigua, Guatemala

De drie weken in Antigua waren heel bijzonder. In zo’n lange tijd ga je je echt thuis voelen. Je weet de weg in de straatjes van de stad en bovenal leer je de mensen met wie je tijdelijk het leven deelt goed kennen. Zaterdagochtend na het ontbijt nemen we afscheid van onze huisgenoten en laten we Antigua achter ons. We strijken neer aan de oever van Lago Atitlan.

Antigua heeft ons enorm veel gebracht. We hebben al uitgebreid verteld over de Spaanse les, over ons avontuur op de vulkaan en over de festiviteiten rondom Semana Santa. Maar we hebben nog veel meer beleefd in en om Antigua. De kleurrijke straatjes in de stad zijn een lust voor het oog, de mensen zijn super vriendelijk en er zijn enorm veel leuke restaurantjes en cafeetjes waar je heerlijk kunt studeren en ontspannen onder het genot van een smoothie of een kop koffie. Toegegeven: het is wel een beetje toeristisch en je moet oppassen dat je de echte cultuur van Guatemala niet mist.

180402 Arco 1  180406 Niels in de straat  180402 Arco 2

Om toch ook een beetje geschiedenis op te nemen, hebben we een bezoek gebracht aan de ruïnes van La Recoleccion. De natuur heeft grote invloed gehad op de geschiedenis van Antigua. Hoe kan het ook anders met zoveel vulkanische activiteit in de omgeving? In de achttiende eeuw werd Guatemala getroffen door een zware aardbeving. De beving kende geen genade en vernietigde veel van de statige bouwwerken van toen. Tot op heden zijn veel van de ruïnes in hun toenmalige staat gelaten. Zo ook het oude klooster en de kerk van La Recoleccion. De geschiedenis is indrukwekkend, maar helaas valt het bezoek aan de ruïnes wat tegen. Er wordt echt niets aan onderhoud gepleegd en los van het informatiefoldertje is het eigenlijk gewoon een hangplek voor jongeren. Graffiti op de muren en veel rotzooi en stank vertroebelen de boeiende geschiedenis. Nou ja, dan maar wat leuke foto’s van onszelf...

180405 ruine 1  180405 ruine 2  180405 ruine 3

180405 ruine 4  180405 ruine 5

Een nog groter avontuur was onze eerste salsales! In een razend tempo werden ons de basispassen bijgebracht door een kleine flexibele latino. Doe dat maar eens na, met je lange houterige Hollandse voetballijf. Natuurlijk pakte Manon het veel sneller op dan ik, dus ja, ik had het moeilijk. Na anderhalf uur was ik doodop, maar wel een mooie ervaring rijker! Misschien komt er nog wel een vervolg...

De kroon op onze drie weken Antigua was natuurlijk het diploma voor onze Spaanse les! High Basic Spanish staat erop. De komende tijd gaan we uitvinden of dat “superbasic” betekent of “op redelijk hoog niveau basisspaans”.

180406 huiswerk  180406 diplomas  180406 diplomas 2

Onze reis gaat nu verder door Guatemala. Eerst 3 dagen chillen in een luxe hotel aan de oever van Lago Atitlan. Daarna drie dagen de dorpjes en de omgeving rondom het meer verkennen voordat de reis verder naar het noorden gaat.