Groot, groter, grootst, Dubai

8 januari 2019 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vanaf het moment dat we voet op de bodem van Dubai zetten, worden we overweldigd door grootsheid. Dat het vliegveld enorm is, wisten we al, want we zijn al enkele keren overgestapt in Dubai. Maar als je de stad daadwerkelijk in gaat, kom je superlatieven tekort om te beschrijven wat je allemaal ziet. Wij hebben een mooi hotel in de buurt van het vliegveld en vlakbij een metrostation waarmee we een groot deel van de stad gemakkelijk kunnen bereiken. We hebben vier dagen in Dubai en we kiezen ervoor om niet te proberen om alles te zien want dat lukt toch nooit. We zoeken een paar uitstapjes uit waarmee we een leuke indruk kunnen krijgen van dit fenomeen in de woestijn terwijl we ook een beetje ontspannen.

Op de eerste volle dag in Dubai maken we gebruik van de pendelbus die van ons hotel naar de Dubai Mall rijdt. De Dubai Mall is het grootste winkelcentrum ter wereld en die zin gaan we in deze blog nog wel een paar keer gebruiken. Het is zaterdag en dat blijkt een internationale shopdag want het is berendruk in het winkelcentrum. Dat komt ook omdat er voor ieders gading wat te vinden is in de Dubai Mall. De winkels variëren van de extreem dure designer merken tot de gewone H&M en Zara en die combinatie maakt het erg leuk om hier rond te lopen. Verder hebben ze hier de belevenis winkelen tot het uiterste uitgerekt, want naast winkels zijn er in de Mall ook een schaatsbaan, een aquarium met haaien, roggen en andere zeedieren, een dierentuin, een waterval en een fontein... de grootste dansende fontein ter wereld aan de voet van de machtige Burj Khalifa toren. En natuurlijk hoef je niet om zes uur thuis te zijn voor het eten want er zijn honderden restaurants in het winkelcentrum, van McDonalds tot Vapiano en Wagamama en van KFC tot hele chique restaurants. Winkelen is zo absoluut geen straf en we maken met gemak de tijd vol tot om tien uur in de avond de shuttlebus weer voorrijdt om ons terug te brengen naar het hotel.

IMG_0049IMG_0064IMG_0069

Op zondag zes januari gaan we Dubai van een andere kant bekijken. We gaan aan boord van een gele rubberen speedboat voor een boottocht langs de kust van Dubai. De boot heeft vierhonderd paardenkrachten op de achtersteven liggen, dus het wordt niet alleen een rondvaart langs mooie bezienswaardigheden, maar ook een fikse dosis adrenaline. Het eerste stukje gaat nog heerlijk rustig als we langzaam door de Dubai Marina richting open zee varen. Onderweg vertelt onze schipper van alles over de indrukwekkende omgeving. We varen langs een skyline die zeker niet onder doet voor Manhattan en het bijzondere is dat alle gebouwen rondom de Dubai Marina in de afgelopen twintig jaar uit de grond zijn gestampt. Vijfentwintig jaar geleden was hier niets dan woestijn.

IMG_9532IMG_9598IMG_9602

We varen langs miljardenprojecten waarvan de bouw soms nog in volle gang is. Op de gebouwen prijkt vaak de naam EMAAR, een grote projectontwikkelaar die voor het grootste deel in handen is van de koninklijke Al Maktoum familie. Op sommige gebouwen is het hoofd van Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de Vice President en Premier van de Verenigde Arabische Emiraten en Emir van het Emiraat Dubai, afgebeeld. Vlakbij de monding naar de open zee varen we langs een enorm reuzenrad. Het is nog in aanbouw en je raadt het al, dit wordt het grootste reuzenrad ter wereld. Het rad wordt 210 meter hoog, twee keer zo hoog als London Eye, en de achtenveertig gondels kunnen in totaal 1400 mensen vervoeren. Kosten... 200 miljoen euro.

IMG_0080IMG_9605IMG_9585

Op open zee draait de schipper de gashendel even helemaal open en we schieten over het water. Het is best gaaf, maar na een paar minuten krampachtig je pet vasthouden en stuiteren op het bankje is het ook wel mooi geweest. Gelukkig minderen we vaart als we een volgende bezienswaardigheid bereiken. Langs de kust van Dubai is een enorm kunstmatig eiland in de vorm van een palmboom gemaakt. Vanaf het water kun je die vorm niet zien, maar we kunnen wel kijken naar het prachtige Atlantis The Palm hotel dat op het uiteinde van het eiland uitkijkt over zee. Het is een vijfsterrenhotel en bij de feestelijke opening heeft Michael Jackson overnacht in één van de drie koninklijke suites. Het openingsfeestje kostte een slordige veertig miljoen dollar en dat moet natuurlijk worden terugverdiend. Een nachtje in de koninklijke suite kost dan ook 15.000 euro. Hij staat overigens gewoon op booking.com.

IMG_9547

Het kan allemaal nog gekker want even verderop komen we langs een bouwplaats waar nog een gigantisch hotel wordt gebouwd. Onze schipper vertelt dat dit een nieuwe Atlantis wordt omdat de versie waar we net langs voeren slechts op de vierde plaats staat van de grootste hotels ter wereld. Dat vindt de koning niet leuk, dus komt er nog één die wel de grootste ter wereld wordt. Nog iets verderop komen we langs een mooi hotel in de vorm van een zeilboot. Dit is Burj al Arab, het enige zevensterrenhotel ter wereld. De schipper vertelt over allerlei gekkigheden die hier in de hotels in Dubai voorkomen. Zo wordt hier de duurste cocktail ter wereld geschonken en staat de duurste pizza ter wereld op de kaart. In zowel de cocktail als de pizza zit bladgoud verwerkt, geen idee hoe dat smaakt. De pizza kost 200.000 dollar en de cocktail kost 7000 dollar. We stellen vast dat we het beste een keertje tijdens happy hour langs kunnen komen. Meer verbazing kunnen we niet hebben, dus vanaf de Burj al Arab varen we in één keer terug naar de Marina. Wat een tocht!

IMG_0092IMG_9561IMG_9572

Dubai Marina is een stad op zich en we brengen de middag door in de winkelcentra rondom de haven. We brengen ook een bezoekje aan het Marriott hotel waar je vanaf de tweeënvijftigste verdieping kunt uitkijken op het Palmeiland. Aan het begin van de avond nemen we de metro terug naar ons hotel. Dat gaat prima, ware het niet dat onze timing een beetje beroerd is. Het is spitsuur en heel werkend Dubai wurmt zich samen met ons in de metro. Bij elke halte komen er mensen bij en er stapt niemand uit. In de metro ontdekken we wel dat er erg veel respect is voor vrouwen. Er is een aparte coupe voor vrouwen en kinderen waar zij ruim kunnen zitten en in de overige coupés wordt Manon regelmatig een zitplaats aangeboden door een zittende mannelijke reiziger. Pas als we het financiële en commerciële centrum verlaten, krijgen we weer wat lucht en bij onze halte kunnen we zonder duwen uitstappen. Het was weer een overweldigende dag.

IMG_9632IMG_9638IMG_9621-Pano

Op dinsdag gaan we nog een keer naar de Dubai Mall. We hebben kaartjes gekocht voor een kijkje op de 125e verdieping van de Burj Khalifa. Dat is met 828 meter, je raadt het al, het hoogste gebouw ter wereld. Het gebouw heeft meer dan 160 verdiepingen, maar het publiek mag tot de 125e omhoog. Gelukkig hoeven we niet met de trap want er zit een ultramoderne liftinstallatie in het gebouw. De lift gaat met tweeënveertig kilometer per uur omhoog, dus in een paar seconden schieten we naar de duizelingwekkende hoogte van 452 meter. We zijn op het observatiedek maar net over de helft van de totale hoogte van het gebouw, maar als je naar buiten kijkt, ben je echt even sprakeloos. De wolkenkrabbers in de omgeving zijn gereduceerd tot legohuisjes en je kunt mijlenver in de omtrek kijken. Het is jammer dat de lucht een beetje heiig is, smog of zand, want we kunnen het palmeiland net niet zien, maar het uitzicht is werkelijk adembenemend.

IMG_9680IMG_9647IMG_9669IMG_9665-HDR

Als we weer met beide voeten op de begane grond staan, gaan we door naar het andere uiterste. We bezoeken het Dubai Aquarium en de Underwater Zoo. Middenin het winkelcentrum lopen we door een tunnel waar de haaien om ons heen zwemmen en in de zoo zijn tientallen bijzondere dieren te bezichtigen. Het hoogtepunt is Koning Krokodil. Dit beestje is in Australië gevangen omdat hij in bewoond gebied een groot gevaar vormde voor huisdieren, kinderen en zelfs volwassen mensen. Inmiddels is deze lieverd vijf meter lang en weegt hij 1000 kilogram. De krokodil zal niet meer worden uitgezet in het wild omdat hij totaal geen angst voor mensen heeft en dus waarschijnlijk al snel weer in de bewoonde wereld op zal duiken. Een soort draaideurcrimineel.

IMG_0179IMG_0134IMG_0145IMG_0185

Woensdagochtend staan we vroeg op want om acht uur vliegen we weer een stukje in de richting van Nederland. Onze volgende bestemming is Sicilië waar we lekker een paar weken de tijd nemen om alle indrukken te verwerken. Ondertussen gaan we natuurlijk enorm veel cultuur snuiven op een eiland dat in de afgelopen drieduizend jaar door vele verschillende volkeren is bewoond.

1. Marjo:
    13 januari 2019
    Jeetje...wat mega indrukwekkend, zeker als je t live ziet. 😍
    Geweldig!! 😘😘
  4. Frits:
    Iets anders dan Amsterdam 😎
  5. Lisette:
    13 januari 2019
    Ik vind dit zo onwijs tof! En jullie zien er samen zo happy uit! Daar wordt iedereen blij van 😍😘
  6. Anouk:
    14 januari 2019
    Waauw, niet normaal 🤩 jullie zien er inderdaad stralend uit, as always! Nu lekker genieten van bella italia!
  7. Ria Horst:
    14 januari 2019
    Enorm zèg, wat een stad!
    Leuke ervaring voor jullie. Ik ben wel een beetje benieuwd wat jullie betaald hebben voor een overnachting😉