Op grote hoogte in Singapore

7 september 2018 - Singapore, Singapore

We hebben deze keer een blog geschreven waar je echt even voor moet gaan zitten. We hebben heel Singapore in één verhaal gestopt en hoewel het een klein landje is, hebben we heel veel beleefd. Het is dus een lang stuk, maar hé, het is vandaag zondag, een heerlijke dag om even lekker wat te lezen, toch?

De bus vanuit Melaka zet ons af naast ons hotel in Singapore en het is precies check-in tijd dus we kunnen direct de kamer in. De kamer is klein, maar keurig netjes en als de dikte van de deur een indicatie is van de dikte van de muren, dan gaan we heerlijk rustige nachten tegemoet. Zodra we onze spulletjes een plekje hebben gegeven, gaan we aan de wandel voor lunch. Na de buikprobleempjes in Kuala Lumpur proberen we een beetje westers te eten. Dat idee hebben we wel vaker en meestal wordt het dan een pizza die achteraf toch best vet was. De pizza van vandaag heeft een mooie dunne bodem en lijkt niet al te kazig, dus het lijkt alsof we goed gekozen hebben. Na de lunch strijken we neer bij het zwembad op het dak van ons hotel. Ja, de overnachtingen in Singapore zijn prijzig, maar de accomodaties zijn wel tot in de puntjes verzorgd en van alle gemakken voorzien.

Aan het eind van de middag bestellen we een Grab taxi naar het hart van Singapore, de Marina Bay. Tijdens de taxirit verbazen we ons over de onaziatische schoonheid en netheid van de stad. Alles is geordend en schoon, het verkeer rolt gestroomlijnd door de straten en wat het meest opvalt is dat zebrapaden en stoplichten hier daadwerkelijk gerespecteerd worden. Dat hebben we in Azië nog maar weinig meegemaakt. We laten ons afzetten bij het Makansutra Hawker Center, dat is een gebied waar verschillende eettentjes een groot terras delen zodat je uit verschillende keukens wat lekkers kunt kopen om dat vervolgens aan een gedeelde tafel lekker op te peuzelen. Het heet straatvoedsel, maar de keukens zien er blinkend schoon uit en de borden worden mooi opgemaakt met een bananenblad zoals in een echt restaurant. We eten Thais vandaag en we eten onze vingers erbij op. Heerlijk!

IMG_7132 IMG_7130 IMG_7133

Het Marina Bay gebied is het meest luxe gedeelte van de stad. Rondom een prachtig meer vormen grootse gebouwen de skyline van Singapore. Aan de ene kant van het water staan moderne wolkenkrabbers met op de gevels de namen van grote internationale zakenbanken en andere wereldspelers. Het meest markante bouwwerk staat aan de andere kant van het water. Aan de kant waar geen kantoorpanden staan, prijkt het Marina Bay Sands hotel. De drie torens van het hotel staan in een flauwe bocht naast elkaar en lijken het meer te omarmen. Bovenop de torens ligt een groot dek dat lijkt op een schip. We weten al dat daar, op de zevenenvijftigste verdieping, een zwembad is gemaakt vanwaar je uit kunt kijken over de stad. Over twee nachten mogen we dat van heel dichtbij gaan bekijken want we hebben één nachtje in het Marina Bay Sands hotel geboekt. Voor nu maken we onszelf vast lekker met het uitzicht vanaf beneden.

IMG_1274 IMG_1288 IMG_7150

We lopen een ronde om het water om de prachtige skyline vanaf alle kanten te bekijken. We gaan bijna helemaal rond om in de Gardens by The Bay te komen. Dit is een reusachtige aangelegde tuin in het hart van de stad. De pronkstukken van de tuin zijn enorme kunstmatige super trees die begroeid met echte planten de tuin een sprookjesachtige aanblik geven. We stappen stevig door want we willen op tijd in de tuin zijn voor de lichtshow die elke avond om kwart voor acht getoond wordt. We hebben iets te krap gepland want onze weg wordt versperd door een Aziatisch bierfestival. Zo snel als onze benen ons in deze warmte kunnen dragen, lopen we om het festivalterrein heen. Op het moment dat we in de grote boomgaard aankomen, begint de muziek te spelen. We zijn precies op tijd! Zittend op het gras genieten we met open mond van het spektakel van licht en geluid. Tussen de takken van de super trees door steekt het prachtig verlichte Marina Bay Sands overal bovenuit. Het is een intense beleving die bijna niet te beschrijven is.

IMG_1296 IMG_1293 IMG_1292

De volgende dag blijven we in de buurt van ons hotel. Op een paar honderd meter lopen bevinden zich het kleurrijke Little India en de gezellige Arabische buurt. Hier voelen we ons weer even helemaal in Azië. Het is nog steeds heel netjes, maar nu gezellig rommelig en je ruikt overal kruiden en specerijen van eettentjes en toko’s. Midden op een pleintje in Little India ga ik naar de kapper waar mijn kale koppie met een scheermesje met grote precisie wordt bijgewerkt. Als toegift krijg ik een nekmassage en worden mijn oren even lekker los geknakt. Fris en fruitig lopen we door, langs de Masjid Sultan Moskee, naar Haji Lane, een gezellig straatje met eettentjes. Heel opvallend is een tentje genaamd “I Am” geïnspireerd door Amsterdam.

IMG_2962 IMG_1329 IMG_1327​ IMG_7232

IMG_1333 IMG_1356 IMG_1340

IMG_7263 IMG_1349 IMG_1354 IMG_1353

Vanavond eten we in het restaurant van het hotel en gaan we op tijd naar bed want morgen is een bijzondere dag. We gaan overnachten in Marina Bay Sands!

We zijn al vroeg wakker en pakken snel onze spulletjes bij elkaar. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om al naar de Marina Bay te gaan, dus we gaan eerst rustig ontbijten. Iets over elf uur kunnen we niets meer verzinnen om de tijd te doden, dus we nemen de Grab naar Marina Bay Sands. Officieel mogen we pas om drie uur inchecken, maar wie niet waagt, wie niet wint, dus we sluiten aan in de rij voor de grote incheckbalie in de lobby van het hotel. Ze verwerken hier dagelijks honderden check-ins dus de rij voor ons lost heel snel op. Als we aan de beurt zijn, worden we hartelijk welkom geheten en voeren we een gezellig praatje met de receptioniste. Ons verhaal over de wereldreis valt in de smaak en de dame achter de balie wordt heel enthousiast. Als het papierwerk geregeld is, zegt mevrouw dat ze speciaal voor ons, omdat we zulke dappere vermoeide reizigers zijn, de kamer al gereed heeft! Haha, of het echt speciaal voor ons is, kan ons niet schelen, maar we hebben zojuist drie uur langer in dit prachtige hotel gescoord!

Zo blij als kleine kinderen haasten we ons naar de lift en we zoeven naar de zevenendertigste verdieping. Onze voetstappen worden gedempt door het dikke tapijt als we door de gang lopen en de kamernummers aftellen. Kamer 3770 ligt aan de linkerkant van de gang, de kant die uitkijkt over de stad. Met denkbeeldig tromgeroffel openen we de dikke deur en we treden binnen in de prachtige suite. De ruimte is gigantisch! Het grote bed is versierd met verse bloemen en een zwaan gevouwen van handdoeken, er is een zithoek, een bureau en natuurlijk een gigantische badkamer. De gordijnen staan open en de ramen strekken van vloer tot plafond. Het uitzicht over de baai en de stad is adembenemend! Dit noemen ze nou “a room with a view”. Fantastisch!

IMG_1453 IMG_1359

We nemen nu nog niet veel tijd om van het uitzicht te genieten want zodra de bagage is binnengebracht gaan we snel naar het dak van het hotel. Omdat we in de magische periode tussen uit- en inchecken zitten, is het heel rustig in het zwembad. Met een handjevol andere mensen plonzen we rond op de zevenenvijftigste verdieping. Het zwembad heeft een oneindige rand waardoor het lijkt alsof je zo over het randje de diepte in kunt zwemmen. Achter het randje ligt Singapore aan onze voeten. Het is bewolkt, zoals bijna altijd in Singapore, maar het uitzicht is nog steeds adembenemend. Naar alle kanten kun je vrij en ver kijken, naar de stad voor ons, naar de haven en de schepen die voor anker liggen achter ons, en naar de Gardens By The Bay aan de zijkant. Dit is echt een magische belevenis!

IMG_1364 IMG_3004 IMG_1532

IMG_3063 IMG_3053 IMG_1496

IMG_3026 IMG_1442 IMG_3017

In de middag mogen we in Club 55 op de vijfenvijftigste verdieping aanschuiven voor Afternoon Tea met lekkere hapjes, en tussen vijf en zeven is het borreltijd met canapés (dat is een chique woord, zijn ook gewoon hapjes). Als het donker begint te worden gaan we terug naar onze kamer waar we op de grond gaan zitten voor de grote ramen. De schemering treedt in en de zon zakt langzaam achter de horizon. Wat een uitzicht!

IMG_3075 IMG_1458 IMG_1465

Om kwart voor acht lopen we weer even naar het dak van het hotel om de lichtshow bij Gardens By The Bay van boven te bekijken. Vanuit de hoogte is de show heel magisch, maar beneden onder de bomen met de muziek was het beter. We gaan snel terug naar ons raam waar de duizenden lichtjes van de stad inmiddels het uitzicht bepalen. Het is een plaat waar je uren naar kunt blijven kijken. Steeds ontdek je weer iets nieuws. Prachtig!

IMG_1474 IMG_1482-Pano

We slapen heerlijk in het grote bed onder de zachte dekens, maar we hebben toch om zes uur de wekker gezet. Het zwembad gaat om zes uur open en het plan is om voor de drukte nog even wat foto’s te maken. Maar als we ons realiseren dat het om zes uur nog hartstikke donker is, draaien we ons lekker nog even om en we worden tegen acht uur in het volle licht weer wakker. Berouw komt na de zonde dus we hebben direct spijt dat we om zes uur toch niet even naar boven zijn gegaan. Het zwembad is nu behoorlijk gevuld met selfieterroristen en we moeten ons best doen om tussen de mensen door het wijdse van het zwembad in de foto te vangen. Gelukkig hebben we toegang tot club 55, waardoor we de drukte kunnen ontsnappen en in rust kunnen genieten van een heerlijk ontbijt. Croissantjes, fruit, eitjes, zoetigheid en een lekker kopje thee of koffie. Alles wat je maar kunt wensen is beschikbaar.

Zo tellen we langzaam de laatste uurtjes van ons verblijf in Marina Bay Sands af. Elf uur is de tijd dat we moeten uitchecken en om klokslag elf uur trekken we de dikke deur van onze kamer achter ons dicht. We kunnen dus zeggen dat we maximaal hebben genoten van de tijd die ons gegeven is. Wat was het een heerlijke ervaring!

IMG_1521 IMG_1516

Met de taxi rijden we terug naar het hotel waar we de eerste twee nachten ook hebben geslapen. In de comfortabele maar kleine kamer dalen we langzaam weer af naar de aarde. Marina Bay Sands was een heerlijk buitengewoon uitstapje in onze reis en nu gaan we weer even lekker normaal doen. We nemen een taxi naar Sentosa Island, een eiland aan de zuidkant van Singapore dat helemaal is volgebouwd met vertier. Het eiland is één groot pretpark met een casino, winkelcentra, hotels en een aantal themaparken. Wij kiezen voor een bezoekje aan het S.E.A. Aquarium. Manon kijkt er al dagen naar uit om onder de grote haaien door een glazen tunnel te lopen. Het is voor haar dan ook een teleurstelling als blijkt dat de toegangskaart inclusief entree voor het maritiem museum is. En nog veel erger: je moet dóór het museum om bij het aquarium te komen! Vanzelfsprekend krijg ik maar weinig tijd om de bordjes over Marco Polo en de andere handelsreizigers te lezen want Manon moet naar de haaien. We racen langs de zijderoute en dan treden we binnen in de wondere onderwaterwereld. We besteden zeker anderhalf uur aan het bewonderen van de prachtige beesten die door het water lijken te zweven. Halverwege worden de dieren in het grote aquarium gevoerd. Het is prachtig om te zien hoe de grote vissen uit de handen van de duikers eten.

IMG_7395 IMG_7432 IMG_7428 IMG_7425 IMG_7334

IMG_1556 IMG_1557

Voor de terugweg naar de binnenstad laten we ons letterlijk en figuurlijk afzetten door een gewone taxi omdat onze Grab niet opschiet. We stappen uit bij het Makansutra Hawker Center en genieten voor de tweede keer deze week van een heerlijke maaltijd uit een Thais eettentje. De avond brengen we door aan de oever van de Marina Bay. We raken niet uitgekeken op de prachtig verlichte skyline. Het hoogtepunt van de avond is de Spectra lichtshow aan de voorzijde van het Marina Bay Sands hotel. De spectaculaire verlichting, die vanaf het dak van het hotel naar het water schijnt, geeft het machtige gebouw een magische aanblik.

IMG_1581 IMG_1584 IMG_1572

De laatste dag in Singapore is alweer aangebroken. We slapen een beetje uit om bij te komen van alle indrukken van de afgelopen dagen. Na een Starbucks ontbijtje stappen we in de metro naar de Gardens by The Bay. Vandaag bekijken we de grote superbomen bij daglicht en we bezoeken de twee grote koepels waar een indoor nevelwoud en een indoor bloementuin zijn gemaakt. Het regenwoud is prachtig mooi en bovendien heel verkoelend doordat het klimaat in een nevelwoud is nagebootst. We wanen ons even een klein beetje terug in de Cameron Highlands en Monteverde. Een klein beetje, want het blijft natuurlijk kunstmatig. De bloementuin is verschrikkelijk, maar dat komt ook omdat wij Nederlanders wel wat bloemen gewend zijn. Aziatische toeristen worden helemaal lyrisch van een paar zonnebloemen en de bloementuin is dan ook één groot gonzend gekraai van enthousiasme tussen een woud van selfiesticks.

IMG_3134 IMG_1602 IMG_3131

IMG_3100 IMG_3108 IMG_1620

IMG_3117 IMG_1627 IMG_1629

We zijn snel door de bloementuin heen en we lopen door naar The Shoppes, een super-de-luxe groot winkelcentrum voor het Marina Bay Sands hotel. Het is lekker overdreven met winkels van hele dure merken en een Venetiaans kanaal waar je tussen de roltrappen in een bootje kunt varen. Wij brengen een bezoekje aan het food court en dat is een feest van heerlijke geuren en smaken. Geen McDonalds, KFC en Subway hier, maar eettentjes met gerechten uit alle hoeken van Azië. Alle keukens zijn open en glanzend schoon. We delen een lekker bordje rijst met kip, ei en groente in een rood sausje en het is heerlijk!

IMG_3135 IMG_1598

Onze laatste avond in Singapore wordt heel bijzonder. We brengen een bezoekje aan Tim en Emmely die sinds een half jaar hier in Singapore wonen. Tim is de neef van Manon en het toeval wil dat hij getrouwd is met Emmely die op dezelfde middelbare school heeft gezeten als ik. We herinneren ons nog een leuk zomerkamp naar Barcelona toen Emmely in de vijfde en ik in de zesde klas zat. Tim en Emmely wonen met hun twee kindjes in een prachtig appartement op de twintigste verdieping van een mooie woontoren. We worden hartelijk ontvangen door Emmely en we kletsen gezellig bij totdat Tim ook thuis komt. Als de kindjes in bed liggen gaan we aan tafel voor een heerlijke maaltijd. We wisselen avonturen uit, want met je hele gezin verhuizen naar de andere kant van de wereld is natuurlijk minstens zo’n groot avontuur als een wereldreis! Na het eten gaan we met Tim nog wat drinken bij rooftop bar Level 33 met uitzicht op de Marina Bay. Emmely heeft een borrel met klassenouders dus we nemen afscheid als we met twee taxi’s naar twee verschillende richtingen rijden. Iets te laat beseffen we dat we zijn vergeten om een foto met zijn allen te maken. Dat is het enige smetje op deze super gezellige avond. Tim en Emmely, bedankt voor de gezelligheid en voor jullie gastvrijheid!

IMG_7470 PHOTO-2018-09-06-23-35-21 IMG_7472

1. Til en Ed:
    9 september 2018
    Wat een geweldige beleving! Zelfs voor ons als lezer. Heel goed omschreven en prachtige foto’s.
    Wat een bofkonten zijn jullie.
  2. W.T.M.Geertsen-Jacobs:
    9 september 2018
    Leuk om jullie ervaringen in Singapore te lezen.
  3. Juul:
    9 september 2018
    Ook weer in de pocket,wat een prachtig leuk verhaal en de foto's zijn geweldig.😘😘
  4. Lida:
    9 september 2018
    Mooi verhaal weer met prachtige foto’s.
  5. Ronald & Barbara:
    10 september 2018
    Wat een heerlijke samenvatting van Singapore. Heel herkenbaar. Wij zijn absoluut geen liefhebbers van steden. Singapore heeft alles wat we niet leuk vinden, zoals te veel mensen, veel te warm, veel te vochtig en veel te druk. Maar wat een verukkelijke stad is Singapore. We zijn er 2 keer geweest en de stad staat nog steeds op onze to-do-list voor een 3e keer. Gewoon omdat uit jullie verhaal blijkt dat we nog niet alles hebben gezien.
  6. Ria Horst:
    12 september 2018
    Singapore is op de foto al prachtig, laat staan in het echt. Dit is vast weer een bijzondere ervaring om aan jullie lijstje tie te voegen. Heel fijn dat het genieten blijft. Jullie kaart uit Singapore is ook al aangekomen en ook wij kijken uit naar Sri Lanka . Veel plezier!