Heerlijk, Heet, Hội An

3 augustus 2018 - Hoi An, Vietnam

We verblijven een weekje in het gezellige stadje Hội An. Vooral het oude stadscentrum rondom de rivier is heel knus en hoewel het er wemelt van de toeristen hangt er een heerlijk sfeertje. In de avond krijgt het oude centrum honderdduizend kleuren door de vele lampionnetjes die worden ontstoken. Op de rivier worden toeristen op bootjes met lampionnen in de rondte gevaren en verkopers lopen op straat met lichtgevende speelgoedjes waar de kinderen helemaal dol van worden. En de papa's en mama's maar betalen. De eerste avond in Hội An wordt meteen heel bijzonder. Als we geconcentreerd bezig zijn om een druk kruispunt over te steken, hoor ik achter me plotseling mijn naam roepen. Nou is Niels niet echt een Vietnamese naam, maar ik heb toch niet meteen het gevoel dat het over mij gaat. Net als ik de oversteek wil wagen kijk ik toch een keer om naar het geluid en daar zie ik iemand wild zwaaien en inderdaad mijn naam roepen. Hoe groot is de kans dat dit gebeurt? Het is Stephan, collega bij MN, die met zijn gezin op vakantie is in Vietnam. En uit alle mogelijke plekken op aarde, en tussen al die mensen hier in Hội An, ziet hij ons lopen. Ongelofelijk! We drinken er gezellig een biertje op aan het water. Het was erg leuk om je tegen te komen Stephan, fijne vakantie verder en de groeten aan Den Haag en omstreken.

a929b0ba-ec4d-4e18-b90c-99a3d01f5e34 d370e350-6322-4834-9000-083790729d1c

Hội An ligt vlakbij de kust, maar op het strand komen we niet. Er is een heerlijk zwembad bij onze homestay en daar maken we dankbaar gebruik van. Het is hier warm, iedere dag zeker vijfendertig graden, en vooral op de bewolkte dagen is het erg vochtig. Als de wolken wegtrekken wordt het minder vochtig, maar krijgen we er een paar graden temperatuur bij en voel je de zolen onder je schoenen vandaan smelten. Echt een klimaatje voor Marjo. We verslijten gemiddeld twee shirts per dag en de verkoeling van het zwembad is meer dan welkom. Verder nodigt het weer niet uit tot het ondernemen van allerlei activiteiten, dus we vermaken ons vooral met het opnemen van de sfeer in het stadje. We wandelen door het oude centrum, vermaken ons met mensen kijken en natuurlijk is er iedere dag lekker eten. Er zijn veel toeristen op de been en de oude binnenstad van Hội An is daar ook zeker op gericht. Straatverkopers, fietstaxi’s, honderden bootjes op het water en in de straten vind je oneindig veel kleermakers die je graag naar binnen roepen om je een pak of een jurk aan te meten. Het wordt echter nooit vervelend want het is gemoedelijk en de bedrijvigheid op straat is gezellig.

IMG_0691 IMG_0689 IMG_2280

IMG_0731 IMG_0722 IMG_6529

IMG_0699 IMG_0694 IMG_2305

Op zondag gaan we erop uit. We hebben ons opgegeven voor een kookcursus en om half negen worden we opgehaald door een vrolijk dametje met een rieten Vietnamese hoed op haar hoofd. Natuurlijk krijgen wij ook zo’n hoed en we volgen haar naar de lokale markt waar we een paar boodschapjes doen voor het eten. De markt is kleurrijk door alle verse groenten, fruit en kruiden die worden uitgestald. Ook vlees en vis liggen open en bloot in de kraampjes en hoewel het er vers uitziet blijven we daar met onze westerse opvoeding over twijfelen, zeker bij temperaturen van tegen de veertig graden. Het bezoekje aan de markt is vooral voor de sier. We krijgen een zakje met vier soorten smakelijk geprepareerde rijst om te snoepen en we verfrissen onszelf met een glaasje sap van suikerriet. We nemen alleen twee mango’s mee voor ons toetje. De rest is al aanwezig op de boerderij waar we gaan koken.

IMG_2172 IMG_2169 IMG_2177

Na het rondje over de markt nemen we een taxi die ons naar een boerderij net buiten de stad brengt. Op het platteland heerst een heerlijke rust die je niet voor mogelijk houdt zo kort buiten de stad. Overal waar je kijkt zie je groen. Voordat we gaan koken krijgen we een rondleiding over de velden waar onvoorstelbaar veel soorten gewassen worden verbouwd. We komen langs lente-uitjes, wortels, citroengras, sla, spinazie, morning glory, munt, natuurlijk koriander en nog veel meer. Onze gids is een beetje een lachebekje en kan maar niet ophouden met grapjes maken. Ze lijkt het vervelend te vinden dat we vrij veel gewassen herkennen en daarop begint ze voor de grap te zeggen dat de lente-uitjes wortels zijn en de papaya chili pepers. De eerste keer is het leuk, de tweede keer kan nog, maar daarna is de lol er wel vanaf. Omgekeerd kan ze er niet om lachen als we haar later terugpakken en vragen of ze de wortels door kan geven terwijl we wijzen naar de lente-uitjes. We laten haar maar dollen en we zorgen dat we zelf lekker bezig blijven met de ingrediënten en het voorbereiden van onze gerechtjes.

IMG_0634 IMG_2186 IMG_0646

IMG_2195 IMG_2189 IMG_2202

Voordat we gaan koken krijgen we eerst nog een voetmassage waarbij we worden toegezongen door de masseuses. De dames vinden het vooral zelf erg leuk. Dan gaan we eindelijk doen waarvoor we zijn gekomen: eten koken! We maken vier gerechtjes van heerlijk verse ingrediënten en voor de opmaak snijden we mooie figuurtjes uit tomaten, wortels en komkommers. Op het menu staan verse en gefrituurde loempia’s met een heerlijk pindasausje, een salade van bananenbloem en de traditionele Vietnamese pannenkoeken Bánh Xèo. Onze lachebek vindt het nog leuk om ons met een pannenkoek te laten gooien. Wij vinden het minder leuk omdat de pan vol zit met olie en losse ingrediënten, maar we gunnen haar het pleziertje. De beloning voor het harde werk is dat we al het lekkers natuurlijk zelf op mogen eten. Het is werkelijk heerlijk en we eten de schalen helemaal schoon.

IMG_0650 IMG_2228 IMG_2237

IMG_2252 IMG_0665 IMG_0668

De rest van de week laten we weer voor ons koken. Eigenlijk worden we geen enkele keer teleurgesteld en is het eten iedere keer heerlijk. Ja, één keer als Manon een keer een pizza bestelt. Dat is een kleffe deeglap met veel te veel kaas, maar ja in een Italiaanse pizzeria hebben ze ook geen lekkere Bánh Xèo. In de loop van de week wordt het weer steeds mooier met blauwe luchten en vooral hoge temperaturen. Een wandeling door het rijstveld levert prachtige plaatjes op met knalgroene gewassen tegen de blauwe lucht, maar het is gewoon te heet dus we keren al snel terug naar het stadje. We zoeken verkoeling in leuke kleine cafeetjes en restaurantjes in het oude centrum en Manon laat zich lekker behandelen in een massagesalon en spa.

IMG_0740 IMG_2318 IMG_0753

Zo kabbelt een heerlijk weekje Hội An voorbij. Het is nu vrijdag en het zit erop voor ons. Het is nu Doei An (speciaal voor Eline) en vanmiddag vliegen we naar Ho Chi Minh City, de grootste stad van Vietnam en het laatste hoofdstuk van onze reis van Noord- naar Zuid-Vietnam.

1. Eline:
    3 augustus 2018
    Hahaha doei An! 🙋🏼‍♀️ Dat eten ziet er wel heel goed uit hoor! Echte pro’s 😉 Kan natuurlijk ook niet anders in die mooie outfits! 😊 Voor Bas zat er een hoop herkenning in jullie verhaal! Hij heeft 2 pakken daar gekocht 😉
  2. Emmy bak:
    4 augustus 2018
    wat geweldig. leuk idee om een kookcursus te nemen, ziet er allemaal mooi uit.
  3. Ria Horst:
    6 augustus 2018
    Wat een prachtige kleuren en de hoedjes worden ook steeds fraaier.
    Gaan jullie dat lekkere eten ook een keer voor ons maken, jullie weten nu hoe het moet en het ziet er heerlijk uit.
    Volgens mij was dit een prachtig stukje Vietnam. Op naar het volgende mooie verhaal. Veel pkezier!!