Hollandse invloeden in Melaka

1 september 2018 - Melaka, Maleisië

De nacht van donderdag op vrijdag is een slechte nacht. We zijn allebei niet lekker en als het de volgende ochtend licht is geworden hebben we nog geen oog dichtgedaan. We hebben waarschijnlijk iets verkeerds gegeten en we besluiten om een nachtje extra in Kuala Lumpur te blijven. Dat is jammer van onze tijd in Melaka, maar op deze manier beleven we daar toch geen plezier. We boeken nieuwe bustickets en we herorganiseren de overnachtingen. Dan kruipen we weer onder de wol om wat in te halen. Gelukkig knappen we in de loop van de dag al wat op. Morgen gaan we echt naar Melaka.

Om tien uur vertrekt onze bus vanaf de busterminal van Kuala Lumpur. Het is weer zo’n grote touringcar met lekkere stoelen, wat is dat toch fijn geregeld in Maleisië! Tegen het middaguur komen we aan, dus we hebben nog een mooie middag in Melaka voor de boeg. Het is helaas wel zaterdag dus de stad is afgeladen vol met toeristen. Gelukkig ligt ons hotelletje midden in het oude stadscentrum dus we kunnen alles prima te voet verkennen en we hoeven de volle autowegen niet op. Door de straatjes rijden rijkversierde riksja’s waarmee toeristen door de stad worden vervoerd. De versiering is behoorlijk uit de hand gelopen want de riksja’s lijken wel praalwagens voor carnaval. We zien fietsjes met versieringen van Hello Kitty, Pokemon en Spiderman en iedere riksja heeft een enorme geluidsinstallatie achterop. Samen maken de voertuigjes een ware kakofonie van harde bastonen en je waant je op de kermis.

IMG_2924 IMG_2933

In het stadje lopen we langs een stuk historie waar de Nederlanders een grote rol in hebben gespeeld. Melaka is eeuwenlang één van de belangrijkste havenplaatsen in Azië geweest met een strategische ligging voor de specerijenhandel tussen China en India. In de zestiende eeuw kregen de Europese kolonisten dat ook in de gaten en in 1511 werd de stad door de Portugezen bezet. Ruim honderd jaar later hebben de Nederlanders, met hulp van de Sultan van het naastgelegen Johor, de Portugezen verslagen en de heerschappij overgenomen. Lange tijd had Nederland de straat van Melaka in handen en dat is nog steeds terug te zien in de architectuur van de stad. Het gemeentehuis heet Stadthuys en het gebouw heeft duidelijk Nederlandse trekjes, net als de kerk, en de andere gebouwen in rode baksteen in deze omgeving. Voor de toeristen is er ook een kleine windmolen neergezet.

IMG_2920 IMG_1213 IMG_1195

Op een heuvel staat St. Paul’s Church, eerst een kerk voor de Portugezen en later een begraafplaats tijdens de Nederlandse bezetting. Overal staan gedenkplaten voor Nederlandse mensen. Het is grappig om te zien hoe alle Chinese toeristen poseren met de plaketten terwijl ze natuurlijk geen woord begrijpen van wat erop staat. Wij kunnen het oud-Nederlands goed lezen en het is bijzonder om er tussendoor te lopen. Aan de voet van de heuvel lopen we door oude vestingwerken langs het water. Ook daar zijn de Hollandse invloeden zichtbaar.

IMG_1198 IMG_2936 IMG_1202

IMG_2939 IMG_1206 IMG_2948

In de namiddag nemen we een drankje bij een barretje op de hoek van de beroemde Jonker Street. De avondmarkt wordt al opgebouwd dus er is veel drukte op straat. Voordat de dag voorbij is breng ik nog een bezoekje aan de Melaka Straits Moskee, oftewel de Masjid Selat Melaka. Veel geschiedenis heeft het gebedsgebouw niet want de moskee is gloednieuw en pas in 2006 geopend. De Moskee ligt aan de kust van de Straat van Melaka en het is drie kilometer wandelen vanaf het centrum van de stad. De wandeling wordt beloond want het gebouw is prachtig. Badend in de namiddagzon lijkt het prachtige gebouw te drijven op het water. Met mijn hele fotorolletje vol wandel ik tevreden de drie kilometer weer terug naar de binnenstad.

IMG_1237 IMG_1228-Pano IMG_1247-HDR

In de avond wandelen we over de drukke avondmarkt in Jonker Street naar een gezellig restaurantje achterin een winkeltje. We kijken terug op een leuke middag. Ondanks de enorme drukte hebben we veel van Melaka gezien. Vooral de Nederlandse geschiedenis is interessant om in je op te nemen en als het wat rustiger zou zijn, hadden we graag wat meer tijd gehad. Nu, met de enorme massa toeristen, vinden we het niet erg dat we morgen al weer verder reizen. Vier busuurtjes naar het zuiden wacht Singapore op ons. We zijn heel benieuwd!

1. Til en Ed:
    4 september 2018
    Wij zijn pas sinds kort aangesloten om jullie reisverhalen te lezen, maar wat is dit leuk zeg!! Niels jij kunt het echt goed vertellen. Heel interessant en met humor! Veel reisplezier! X