De Oude Haven

6 juni 2018 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Op de ochtend van onze beoogde vertrekdag uit La Fortuna zijn de weergoden meedogenloos. De regen valt met enorme hoeveelheden tegelijk recht naar beneden. Tijdens het ontbijt kletsen we wat met de manager van het hotel en zij vertelt ons dat het weer in La Fortuna altijd hetzelfde is als het weer aan de Caribische kust van Costa Rica. Fijn, daar ligt onze volgende bestemming Tortuguero. Na enig beraad besluiten we onze plannen te wijzigen. Het is een flinke onderneming om met auto en boot in Tortuguero te komen en de kans op een nat pak op de ene dag die we daar zullen zijn is levensgroot. Bovendien zijn we buiten het schildpad seizoen, dus die gaan we sowieso niet tegenkomen. We boeken een dagje bij in La Fortuna en vragen of we een dagje eerder in Puerto Viejo mogen komen. Dat is allemaal geen probleem, dus we slaan Tortuguero definitief over. Op de extra dag in La Fortuna bezoeken we de Hot Springs met baden waarvan het water op natuurlijke wijze door de vulkaan wordt verwarmd. Het koudste bad heeft een temperatuur van vijfendertig graden! De regen, die ondertussen gestaag door blijft druppelen, voel je gelukkig niet in het hete bad.

IMG_4380 IMG_4403

De reis naar Puerto Viejo is niet spectaculair. Het is zelfs een beetje vervelend om uren achter elkaar te rijden over de éénbaansweg met vele vrachtwagens. Veel wagens dragen een opdruk van Delmonte of Chiquita en hebben als bestemming de haven van Limón, vanwaar containers vol met ananassen en bananen worden verscheept naar de hele wereld. Puerto Limón ligt op onze route, dus we kunnen niet anders dan achter de fruitige stoet aanrijden. Vlak voor Puerto Limón slaan we rechtsaf en vervolgen we onze weg langs de Caribische kust naar het zuiden. Aan het eind van de middag komen we aan in Puerto Viejo, de Oude Haven, het uiterste hoekje van Costa Rica vlakbij de grens met Panama. De sfeer in het stadje doet een beetje denken aan Belize. De bevolking is relaxt en de reggae schalt uit de speakers van diverse restaurantjes en strandtentjes. We blijven hier vijf dagen dus we gaan in de relax stand. De eerste dag is daar meteen uitermate geschikt voor. De zon schijnt en we beleven een echte stranddag met een boek en overal zand.

IMG_7848

In de ochtend van de tweede dag blijkt dat we enorm geluk hebben gehad met de stranddag van gisteren. Het regent en tijdens de gesprekken bij het ontbijt ontdekken we dat dit meer de standaard is. Het regent hier minimaal één keer per dag. Er is nog veel te zien om de omgeving, maar vandaag lijkt dat er niet meer van te komen. De weergoden compenseren voor de mooie dag van gisteren en het stopt niet meer met regenen. We nemen ons voor om vanaf nu ieder droog moment aan te grijpen om eropuit te gaan. Dat moment komt in de middag toch nog en we rijden naar het zuiden over een mooi kronkelend kustweggetje naar Manzanillo. Het oorspronkelijke plan was om dit met de fiets te doen, maar dat durven we niet aan met het onvoorspelbare weer. We rijden tot de weg ophoudt en we wandelen een stukje door de inmiddels bekende, maar nog steeds prachtige, combinatie van woud en oceaan.

IMG_7853 IMG_7856 IMG_7859

We genieten van Puerto Viejo tussen de buien door. Het is een gezellig dorpje met leuke koffie- en eettentjes. We merken wel dat het hoogseizoen voorbij is. Veel tentjes zijn gesloten wegens vakantie of krijgen hun jaarlijkse schilderbeurt. Tijdens de regen zijn we meestal in ons huisje. Het is er klein, maar we hebben een goed uitgerust keukentje waarin we regelmatig zelf een ontbijtje van vers fruit met yoghurt en granola bereiden. We maken zelfs ook twee keer ons eigen avondeten. Dat is een geduldig klusje op het elektrische tweepitterje, maar het lukt en we eten smakelijk van een groentencurry en een pasta. We volgen ook het nieuws, eerst over de toenemende onrust in Nicaragua, maar nu ook over de verschrikkelijke uitbarstingen van vulkaan Fuego in Guatemala. Wij hebben vanuit Antigua een prachtige tocht gemaakt over de naastgelegen vulkaan Acatenango en vandaar nog staan genieten van het indrukwekkende, maar relatief onschuldige, vuurspuwen dat vulkaan Fuego ongeveer elke twintig minuten deed. Nu is het vreselijk misgegaan en heeft Fuego een deel van Guatemala bedolven onder stof en hete lava. Een aantal dorpjes werd overvallen door de gruwelijke lavastroom met alle gevolgen van dien. In de media zien we beelden van de tragedie en van het voor ons zo vertrouwde prachtige stadje Antigua onder het stof. Onze gedachten zijn bij de lieve mensen van Guatemala.

IMG_0475

Op de regenachtige ochtend van de derde dag gaan we na het ontbijt naar het Jaguar Rescue Center een paar kilometer buiten Puerto Viejo. Ondanks de naam treffen we hier geen jaguars, maar wel diverse andere dieren die door de vrijwilligers hier worden verzorgd met als doel om ze een nieuw leven te geven in de wildernis. De dieren hebben een valse start van hun leven gehad, bijvoorbeeld doordat ze als huisdier zijn gehouden. Hoe schattig de beestjes ook zijn, voor een leven als huisdier zijn ze niet gemaakt. De eigenaar komt daar vaak snel achter met als gevolg dat ze gedumpt of verwaarloosd worden. De politie brengt regelmatig dieren die misbruikt zijn als huisdier naar het rescue center. In het centrum wordt opvang geboden aan aapjes, vogels, slangen, herten die door stropers belaagd zijn en een groot aantal luiaards. De luiaards zijn enorm schattig om te zien. Het zijn ietwat slome beesten die voortdurend met een glimlach op hun gezicht door de bomen klauteren. De dieren die hier worden ondergebracht zijn ofwel uit de boom gevallen en in de steek gelaten door hun moeder, ofwel, en dat gebeurt helaas ook vrij vaak, geëlektrocuteerd door de slecht geïsoleerde elektriciteitskabels die langs de wegen en door de bossen zijn getrokken. De entree voor het centrum is vrij duur, maar je ziet dat het goed terecht komt. Een mooi project.

IMG_7863 IMG_7866 IMG_7993

IMG_7877 IMG_7920 IMG_7941

IMG_7979 IMG_7998 IMG_7955

We sluiten ons verblijf in Puerto Viejo af met een bezoekje aan het nabijgelegen Cahuita National Park. De ingang van het park ligt op ongeveer zestien kilometer rijden bij het dorpje Cahuita. We hebben gegokt op een bakkertje in Cahuita, maar de gehele middenstand in het dorpje lijkt op vakantie. Alles is gesloten en het lijkt wel een spookstadje. De lokale supermarkt wordt gerund door een Chinees en Chinezen kennen gelukkig geen vakantie dus we kunnen wat banaantjes scoren voor onderweg. Bij de ingang van het park hangt weer het gebruikelijke groepje mensen dat diensten aanbiedt als gids. We bedanken vriendelijk en lopen door naar het informatiehokje. De entree voor het park is gratis, maar je wordt wel vriendelijk doch heel dringend verzocht om een donatie te doen. We schrijven onze namen in het register en doneren een paar dollars voor het behoud van de mooie natuur. Direct na de ingang worden we al bezocht door een paar nieuwsgierige withoofd-kapucijnaapjes. Die blijven toch ontzettend leuk om te zien. We wandelen rustig verder en het pad voert ons kort langs het strand door het bos. Het is weer prachtig, maar toch merken we dat het enthousiasme wat is afgenomen na zoveel prachtige bossen langs het strand. Na een kleine twee kilometer buigt het pad af naar het strand en moeten we kniediep door het water om verder te kunnen. We wegen onze wil en we besluiten om de voeten vandaag droog te houden. We hebben genoeg groen gezien en we keren terug langs de weg die we gekomen zijn. Onderweg zien we nog veel dieren waaronder een slang, een schildpad en een brutale wasbeer. Het beestje is op een barbecuend stelletje afgekomen en wil heel graag een hapje mee eten. Het slotstuk is een groene helmbasilisk. Deze hagedis wordt ook wel Jezus Christushagedis genoemd, omdat het dier op zijn achterpoten over het water kan rennen.

IMG_8010 IMG_8015 IMG_8032

IMG_0941

Terug in Puerto Viejo begint het weer lekker te regenen. Tussen de buien door gaan we eropuit voor een heerlijke verse vismaaltijd als afscheid van de Caribische kust. Morgen rijden we naar San José en zit onze tijd in Costa Rica er bijna op. Op naar een volgend avontuur.

1. Jos:
    7 juni 2018
    Op weg naar het werk weer een mooi verhaal lezen. Wat wil je nog meer. De trein zoeft door een zon overgoten landschap en tijd vliegt.
  2. Marjo:
    7 juni 2018
    Wat zien jullie toch veel moois! Echt genieten. Maar ook raar om die nare verhalen te lezen over de plaatsen waar jullie pas geweest zijn.
    Niels hoe kom je aan die lange armen in de Hot Springs?
    Alvast hele goede reis naar New York City.😘😘
  3. Emmy bak:
    7 juni 2018
    wat is het toch genieten.
  4. Henk:
    7 juni 2018
    Weer een heel mooi verhaal! Het gedrag van een vulkaan zoals de Fuego blijft onvoorspelbaar. Inderdaad heel triest dat de uitbarstingen noodlottig waren voor zoveel inwoners.
  5. Lida Stam:
    7 juni 2018
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd.
  6. Trudy Kesselring:
    8 juni 2018
    Wat een geweldige ervaring. Zoveel mooie en bijzondere plekjes op de wereld. Jullie hebben nu al ontzettend veel gezien! Prachtige foto's en het is genieten om alle mooie verhalen te lezen! Veel plezier in Amerika!! Groetjes, ook van Rob