Shop till you drop in KL

10 augustus 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Kuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisië en echt een wereldstad. We rijden met de taxi, die ze hier teksi noemen, de binnenstad in en we zijn onder de indruk van de skyline en de grootsheid van de stad. De wolkenkrabbers doen zeker niet onder voor de betonnen jungle van Manhattan en het verkeer is druk, maar vergeleken met Ho Chi Minh City zeer georganiseerd (alles is relatief). We verblijven in een hotel boven de McDonalds met de toepasselijke naam Big M Hotel. De vriendelijke teksichauffeur zet ons voor de deur af. We hebben onderweg een uurtje verloren door tijdsverschil dus de dag gaat snel voorbij en omdat we niet veel zin hebben om op zoek te gaan naar een restaurantje regelen we een tafel voor twee bij de onderburen. Na het eten ploffen we met een boek op bed. Rustig beginnen aan een nieuw land.

Ons hotel zit een beetje aan de rand van het centrum en om in het bruisende stadscentrum te komen moeten we dus aan de wandel en dat bevalt ons eigenlijk best. Het enige nadeel is dat de stad totaal niet gericht is op voetgangers. Er is veel werk in uitvoering en als er al trottoirs zijn, dan houden ze soms plotseling op te bestaan en dan sta je ineens midden op straat. De voetgangersstoplichten lijken alleen een rode stand te hebben en zebrapaden betekenen hier net als in de rest van Azië helemaal niets. In het luxe centrum is het volledig anders. Als je weet waar je moet lopen kun je via moderne voetgangersloopbruggen overal veilig lopen. Het verkeer rijdt links in Maleisië en we twijfelen nog of ze hier nou ook links lopen. De mensen lijken hier zelf ook over te twijfelen, dus af en toe hebben we bijna een frontale botsing met tegemoetkomende voetgangers. Gelukkig komen we zonder kleerscheuren aan in het centrum. Onderweg passeren we de imposante KL Tower en vele andere grote bouwwerken waarin hotels, banken en grote bedrijven zijn gevestigd.

IMG_0756 IMG_0757 IMG_0755

Kuala Lumpur wordt vaak afgekort tot KL en zo krijg je wat cryptische locaties als KLIA (International Airport), KLCC (City Center) en KL Tower. Even wennen, maar het past zo wel beter op de verkeersborden. KLCC is een waar shopping walhalla en het barst er van de gigantische winkelcentra. De lokale bevolking is hier behoorlijk welvarend en dat moet ook wel om al die winkels draaiende te kunnen houden. Na werktijd en in de lunchpauzes loopt men massaal uit om te gaan shoppen en wij doen gezellig mee met een bezoekje aan het megawarenhuis Pavillon. Op de onderste verdiepingen zitten de grote dure merken die je ook in de P.C. Hooftstraat ziet. Iets hoger zitten de sportmerken en de wat meer toegankelijke kledingwinkels. Helaas blijft het voor ons veelal bij window shoppen want we zijn nou eenmaal gebonden aan de omvang van de backpacks.

We eten op de bovenste verdieping van Pavillon bij een dumpling restaurantje en daarna verlaten we het warenhuis. We gaan op zoek naar het boegbeeld van KL. Lang hoeven we niet te zoeken want de Petronas Twin Towers steken met een hoogte van 452 meter overal bovenuit. We hebben van tevoren uitgezocht dat recht tegenover de torens een hotel zit met een skybar met prachtig uitzicht op de tweeling. We nemen de lift naar de bovenste verdieping en komen binnen in een superhippe bar met een zwembad in het midden. Aan het raam zijn zitjes gemaakt en vandaar kijk je inderdaad schitterend uit op de Petronas Towers.

IMG_2425 IMG_2430

We bestellen een biertje en een wijntje en we genieten van het prachtige plaatje van de verlichte torens tegen de steeds donker wordende lucht. Het statief moet ik in de tas laten, maar een mentosdoosje op de vensterbank doet dienst als uitstekende vervanger en we schieten prachtige foto’s. Dit is borrelen op hoog niveau! Vanaf negen uur zijn de zitjes aan het raam gereserveerd voor mensen die minimaal honderd euro uitgeven, dus wij verlaten de mooie plekjes kort voor negen uur. Een teksi brengt ons terug naar ons hotel en we maken een eind aan een mooie eerste dag in KL.

IMG_0772 IMG_0774 IMG_0776 IMG_0778

Ons hotel biedt geen ontbijt aan, dus voordat we woensdag op pad gaan, zoeken we een ontbijttentje in de buurt. De buurt spreekt niet echt tot de verbeelding, maar we vinden toch een leuk plekje voor een goede granolabowl en een heerlijke kop koffie. Met een goed gevulde maag zetten we koers naar het centrum van de grote stad. We bezoeken Times Square Shopping Mall waar een volledig pretpark inclusief achtbaan in te vinden is. Dat is natuurlijk bizar om te zien, maar omdat de winkels hier een stuk minder leuk zijn blijven we niet lang. We zoeken onze weg over de stukjes voetpad voor nog een bezoek aan de Pavillon, want als je denkt dat het daar bij winkelen blijft, dan heb je het mis. Winkelen is een beleving en na het shoppen kun je terecht in de bioscoop, de bowlingbaan of in de vele restaurantjes. We kopen kaartjes voor de film The Spy Who Dumped Me. Een lekkere foute actiekomedie waarmee we ons een heerlijk middagje vermaken. We komen nog voor het donker de bioscoopzaal weer uit en we besluiten dat de teksi vandaag niet nodig is.

IMG_2452

De laatste volle dag in KL bekijken we het andere gezicht van de stad, want tussen de grote gebouwen en de moderne warenhuizen vind je ook nog kenmerken van het traditionele Maleisië. Vlakbij ons hotel begint een koloniale wandeling langs sierlijke historische gebouwen. Het hoogtepunt van deze wandeling is het Sultan Abdul Samad gebouw, gebouwd in de jaren 1894-1897 als regeringszetel van de Britse kroonkolonie Malaya en vernoemd naar de toenmalige sultan van Selangor.

IMG_0786 IMG_0779 IMG_0782

Na de oude gebouwen willen we graag een groot park met botanische tuinen bezoeken. Helaas lukt het ons niet om als voetganger aan de andere kant van de grote snelweg te komen. Ongelofelijk hoe beroerd het voetgangersverkeer hier is geregeld. Na een half uur zoeken in de hitte geven we het op en maken we rechtsomkeert naar het moderne centrum. Dit keer bekijken we de Petronas torens ook van binnen, waar natuurlijk een groot winkelcentrum is gevestigd. We bezoeken één van de vele boekwinkels die Kuala Lumpur rijk is. Boeken zijn goedkoop en we moeten ons inhouden om niet onze tassen loodzwaar te maken, maar we nemen wel wat leesvoer mee want op onze volgende bestemming komt dat heel erg gelegen.

Vrijdagochtend stappen we om kwart over acht in de teksi naar KLIA2. Vanaf daar vliegen we naar Langkawi, een prachtig eiland voor de westkust van Maleisië, waar we iets gaan doen wat we in al die zes jaren dat we samen zijn nog nooit hebben gedaan. We gaan een week lang in een resort met boeken aan het zwembad en het strand liggen. Een korte vakantie in de grote reis. Het resort waar we verblijven is gloednieuw en daardoor nog betaalbaar. Het ziet er zeer gelikt uit en als de regenwolken wegtrekken ploffen we neer op een ligbed aan de infinitypool. Dit is echt even lekker.

IMG_6699 IMG_6705 IMG_2468

1. Henk:
    10 augustus 2018
    Leuk. Wat hebben jullie het goed! Een luiervakantie tijdens een wereldreis. 😉Geniet ervan!
  2. Anouk:
    Wow, wat een stad! Mooie plaatjes ook weer. En nu lekker chillen, enjoy! X
  3. Miriam:
    10 augustus 2018
    Geniet van de rust en het mooie uitzicht!
  4. Yoni:
    10 augustus 2018
    Oh lekker! Geniet ervan samen xxx
  5. Antoon:
    11 augustus 2018
    Lekker hoor! Ziet er goed uit! :)