Op Sri Lanka het nieuwe jaar in

3 januari 2019 - Hikkaduwa, Sri Lanka

Op achtentwintig december 2017 schreven wij Onnellista uutta vuotta, gelukkig nieuwjaar in het Fins. In die blog maakten wij onze eerste bestemming bekend. Nu is onze reisblog ruim een jaar in de lucht en zeggen we සුභ නව වසරක් vanaf Sri Lanka. Gelukkig nieuw jaar! Bedankt dat jullie ons bij al onze avonturen hebben gevolgd en bedankt voor al jullie leuke reacties en berichten. We hopen dat jullie ook de komende tijd nog bij ons blijven als we langzaam weer richting Nederland kruipen. De allerbeste wensen en een reislustig 2019!

Bij onze vorige blogs vanaf Sri Lanka konden we rekenen op een grote hoeveelheid reacties dankzij de leuke bijdragen van onze gastschrijvers. We hopen dat het geen volgers gaat kosten nu we zelf de pen weer oppakken en we beloven dat we ons best doen om het fabeltastische niveau van de gastblogs vast te houden.

Twee verhaallijnen komen op zaterdagavond samen als we met zijn vijven in de villa in Dickwella zijn aangekomen. We worden hartelijk ontvangen door Anula. Anula is de gastvrouw van de villa en woont samen met haar moeder en twee honden naast het huis. Ze kan fantastisch koken en de eerste avond krijgen we direct een fenomenale Sri Lankaanse maaltijd voorgeschoteld. Vijf verschillende soorten curry met rijst, roti en papadams. Echt om je vingers bij af te likken. Zoals deze maaltijd zullen er gelukkig nog velen volgen deze week.

IMG_9693IMG_9845IMG_6372

Op zondag vermaken we ons bij het huis. Het is prachtig warm weer en vanuit het zwembad luisteren we naar de geluiden van de dieren in de jungle om ons heen. Anouk heeft gezorgd voor meloen en lolly voor in het zwembad. Een opblaasbare meloen en lolly welteverstaan en op deze reuzenluchtbedden is het gegarandeerd relaxen en bijkleuren geblazen in onze eigen tuin.

IMG_9129IMG_9091

De villa is een oase van rust, ver van het roerige stadje vandaan. Dat is heerlijk, maar het betekent wel dat we er regelmatig met de tuktuk op uit gaan om niet helemaal opgesloten te raken. We hebben twee vaste chauffeurs die niet meer dan twee woorden Engels spreken, maar die prima worden geïnstrueerd door Anula. Het eerste ritje gaat naar Hiriketiya strand, een klein maar heel gezellig surfstrandje. De golven roepen ons en we smeden direct plannen om later deze week surflessen te gaan nemen. Voor vandaag houden we het bij een lekkere maaltijd bij een restaurantje met een heerlijke ontspannen surfsfeer.

IMG_9669

De volgende dag gaan Jos en Anouk er samen op uit. Met de tuktuk rijden ze naar het strand van Tangalle. Het blijkt een verborgen stukje paradijs te zijn waar slechts een handjevol locals te vinden is. Na een korte wandeling hebben Anouk en Jos het strand voor zich alleen. Heel bijzonder dat er nog zulke onontdekte plekjes te vinden zijn op deze wereld. De palmbomen, de blauwe lucht, de ruige zee en een lunch van zeevruchten met een ijskoud biertje erbij, maken het geheel tot een paradijselijke ervaring.

IMG_9672800E8FF4-A84E-49DD-9BA2-FF7C93DA3C0FFacetune_24-12-2018-16-44-25

De week kabbelt zo lekker ontspannen voort en voor we het weten is het dinsdag. Het is vandaag eerste kerstdag en daar heb je dus echt helemaal geen benul van als je in je zwembroek of bikini in het zwembad ligt. We proosten op de kerst met een biertje in het zwembad en in de avond proberen we er toch een beetje een kerstsfeer van te maken. De duisternis helpt en de lampjes van de kerstversiering die we van de familie Horst hebben gekregen geven ons een fijn kerstgevoel. We kleden we ons mooi aan en we gaan lekker met zijn allen uit eten bij een nieuw restaurantje in de buurt.

IMG_9822IMG_5167

Op tweede kerstdag gaat het gebeuren. Anouk en ik gaan surfen, of nou ja, we gaan een poging wagen. De tuktuk brengt ons naar Hiriketiya waar onze surfleraar DG al op ons staat te wachten. We beginnen met een poosje droog oefenen. In het zand liggen twee surfplanken en we gaan op onze buik liggen om de handelingen te oefenen. Eerst peddelen, dan via de cobrapositie zo snel mogelijk omhoog komen tot de juiste surfstand. Zodra DG vindt dat het soepel genoeg gaat, gaan we de zee in. Op naar het echte werk. De theorie is precies hetzelfde als op het strand, maar de praktijk is flink wat lastiger. Zand wiebelt namelijk niet en water absoluut wel! Toch krijgen we het redelijk snel onder de knie en omdat DG ons op het juiste moment een zetje geeft, lukt het ons om een paar mooie golven te pakken. Als je in het water ligt lijken die golven enorm, maar op de foto ziet het er dan we weer een beetje lullig uit. We voelen ons in ieder geval heel stoer en onze toeschouwers Manon, Jos en Marjo zijn stiekem best wel een beetje onder de indruk. Surfen is gaaf en we besluiten meteen om vrijdag nog een keer te gaan.

IMG_9141IMG_9170IMG_9172IMG_9176IMG_9204IMG_9196IMG_9296IMG_9259IMG_9328IMG_9215

De volgende ochtend worden we vroeg wakker. De surfers onder ons hebben enorme spierpijn in de armen, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag gaan we op safari en we worden om zes uur opgehaald in de villa. We worden over een hobbelige weg naar Udawalawe National Park gebracht. Dit park van ruim 30.000 hectare is in 1972 opgericht om de dieren te beschermen die van hun woongebied werden beroofd door de aanleg van het nabijgelegen Udawalawe Reservoir, een stuwmeer. Udawalawe is het thuis van de Sri Lankaanse olifant dus we hopen dat we een paar van die prachtige dikhuiden kunnen gaan spotten. Bij het park stappen we over van de minivan in een jeep met zes stoelen op de laadbak. We hobbelen in de sterke 4x4 wagen door het park en al na de eerste bocht hebben we geluk en rijden we zo langs drie prachtige olifanten. Één van hen geeft een showtje met zijn slurf. Wat blijven het toch indrukwekkende dieren om van zo dichtbij te zien. Echt prachtig in deze groene natuur.

IMG_9744Facetune_27-12-2018-11-31-29IMG_9433IMG_9353IMG_9361IMG_9368

De olifanten komen veel voor in Udawalawe, dus we komen regelmatig een groepje tegen. Naast olifanten zien we ook heel veel buffels, lekker badderend in de modder, met bijbehorende witte ibis op de rug. Ook zien we veel verschillende soorten vogels, van heel klein tot heel groot, en hagedissen.

IMG_9455IMG_9420IMG_9397IMG_9450IMG_9412IMG_9426IMG_9429IMG_9471IMG_9445IMG_9406

Vroeg in de middag komen we terug in de villa waar een heerlijke lunch op ons wacht. Anula is een geweldige kok en ze maakt voor ons de lekkerste Sri Lankaanse gerechten. We wisselen de feestmaaltijden van Anula af met af en toe uit eten, maar eigenlijk zouden we het huis helemaal niet uit hoeven, want oh, oh, oh wat is het lekker. Met de buikjes vol strijken we neer bij het zwembad, even lekker bijkomen van het vroege opstaan. Zo wordt het een leuke en ontspannen donderdag.

Op vrijdagochtend gaan we voor de tweede keer surfen. We hebben er zin in en we zijn vandaag een half uurtje eerder dan vorige keer want we willen met de eersten in het water liggen. Als we aankomen bij het strand van Hiriketiya zakt de moed in onze schoenen want de zee is zo plat als een pannenkoek. Er is geen golf te bekennen en terwijl onze surfleraar een plannetje bedenkt, drinken wij een espresso bij het naastgelegen cafe. Op zich helemaal geen straf, maar we willen toch wel heel graag het water in. Na een klein uurtje koffieleuten horen we op de achtergrond het gebulder van een branding. Zou het toch gaan lukken? Uit de ogen van surfleraar DG straalt alweer enthousiasme want de golven zijn goed genoeg. We beginnen weer met droog oefenen en au, au, au, dat doet pijn zeg! De spierpijn in de armen is wel redelijk opgeklaard, maar de beurse plekken op de borst  van het liggen op de plank zijn duidelijk nog aanwezig. Met de tanden op elkaar zetten we door en als we eenmaal in het water liggen, vergeten we de pijntjes. Het gaat weer lekker en we maken een uur lang plezier in de golven. Als we druipend het water uitkomen worden we begroet door een bezorgd kijkende tuktuk chauffeur. Hij had ons op het afgesproken tijdstip niet aangetroffen en was al in paniek aan het rond bellen. We zijn pas tien minuten te laat, maar de zorg van de chauffeur is hartverwarmend. We worden veilig teruggebracht naar de villa.

In de namiddag gaan we in Dickwella en omgeving op jacht naar schommels aan palmbomen. Naast dat schommelen natuurlijk erg leuk is om te doen, kun je er ook mooie foto’s van maken en stiekem is het daar natuurlijk allemaal om te doen. Na een klein beetje speurwerk op internet ontdekken we dat de mooiste schommel hangt bij Dickwella Beach Hotel, dus we stappen in de tuktuk en laten ons naar dat hotel brengen. Maar eenmaal op het strand zien we helemaal niets. Of ja, wel heel veel palmbomen, maar geen schommel. Manon grapt nog, kijk daar die omgeknakte boom, dat wás de schommel, hahaha. Jos besluit om bij het hotel navraag te doen naar de schommel en een paar minuten later komt hij naar buiten met een breed lachende hotelmanager. De goedlachse man wijst naar de geknapte boom en hij probeert ons in het Engels uit te leggen wat er is gebeurd. Het is moeilijk te verstaan, maar het komt erop neer dat “It ain’t over till the fat lady swings”. Wij kunnen er ook om lachen en we gaan over op plan B. Bij schommel nummer twee, bij het gezellige restaurantje Mahi Mahi, hebben we meer geluk. De twee schommels zijn nog intact en ze hangen prachtig tegen de achtergrond van de ondergaande zon. Na de fotosessie drinken we gezellig een drankje op het strand en kunnen we spreken van een leuke swingende afsluiting van een fantastische week.

IMG_6407IMG_9512IMG_6430

Dan is het alweer zaterdag en tijd om de tassen en koffers in te pakken. Wat is het snel gegaan. De familie Geertsen reist vandaag naar Colombo om daar in de nacht het vliegtuig te pakken. Wij reizen mee tot in Mirissa waar we nog een paar dagen blijven hangen om Oud en Nieuw te vieren. In Mirissa gaan we met z’n allen nog even lunchen, maar daarna is het echt tijd om afscheid te nemen. Na een dikke knuffel bedanken we Jos, Marjo en Anouk voor de fantastische tijd. Wat was het super gezellig. We zwaaien de taxi na en zelf nemen we een tuktuk naar ons homestay.

Onze dagen in Mirissa brengen we vooral heel ontspannen door. In de homestay worden we iedere dag verwend met een ander heerlijk Sri Lankaans ontbijt. We beginnen de eerste dag met hoppers, een soort pannenkoekjes, van rijst met ei, dahl en banaan. De tweede dag krijgen we kokosroti, Sri Lankaanse omelet en Halapa, een kokosmengsel in kanda bladeren. Het ontbijt is hier een feestje.

We bezoeken in Mirissa de bekende palmbomenspot. We zijn nu in het hoogseizoen en dat is goed te merken, hele families zijn naar de palmbomenheuvel gekomen. (On)geduldig wachten we af tot het rustig is en we wat foto’s kunnen maken. Daarna gaan we door met waar we goed in zijn: eten. Dit keer kiezen we voor een wat meer westers menu met een heerlijke smoothiebowl van vers fruit en als kers op de taart hebben we ook eindelijk weer een tentje met redelijk goede koffie gevonden.

IMG_9526IMG_9978

Maandag is oudjaarsdag. Net als kerst is dat een heel vreemde gewaarwording in de brandende zon. Het ontbijt is al een feestje en met een volle maag stappen we in de tuktuk naar het dorp. We hebben een missie want we gaan een mooie leren stoel kopen en de grootste uitdaging wordt natuurlijk om die naar Nederland te verschepen. We verlaten de winkel met de stalen stoelpoten, de leren zitting, een ingeklapte kartonnen doos en een rol tape in onze armen. In de brandende zon slepen we alles naar het postkantoor waar we met een brede Sri Lankaanse glimlach worden ontvangen. Drie mannen ontfermen zich over ons pakket en ze kijken duidelijk niet op van het formaat van ons pakketje. Met veel toewijding en twee rollen tape wordt onze nieuwe aanwinst gereed gemaakt voor verzending. We vullen het papierwerk in, we zeggen een schietgebedje en we hopen dat het pakket heelhuids aankomt in Nederland. Over een dikke maand weten we het, want zo lang zal de boottocht er over doen.

We willen het jaar feestelijk afsluiten, dus we hebben kaartjes gekocht voor een feest bij Zephyr, een leuke strandtent waar we eerder met onze families hebben gegeten. Het wordt een toeristenfeestje, maar dat vinden we vandaag niet erg. We krijgen een heerlijk drie gangen diner voorgeschoteld en aansluitend is er feest op het strand. Op het podium staat een heel goede liveband en met de blote voeten in het zand dansen we richting de jaarwisseling. Om twaalf uur wordt het nieuwe jaar ingeluid met prachtig vuurwerk en we denken samen terug aan een fantastisch reislustig 2018. Wij zijn klaar voor 2019, een nieuw jaar waarin we het reizen nog even gaan voortzetten.

IMG_9993IMG_9995

We zijn naar huis gegaan voordat de meute echt stomdronken was, dus we staan op nieuwjaarsdag fris en fruitig op. We vertrekken vandaag voor onze laatste dagen in Sri Lanka naar Hikkaduwa, een kustplaatsje in het zuidwesten van het land. We hebben een wat luxer onderkomen gekozen en we genieten aan het zwembad van de laatste Sri Lankaanse zonnestralen voordat we deze in gaan ruilen voor de hete woestijnzon van Dubai. Hikkaduwa blijkt een bolwerk van Russische toeristen, maar dat doet niets af aan het ontspannen sfeertje. Er zijn een paar restaurantjes in de buurt waar we nog een paar laatste heerlijke Sri Lankaanse maaltijden kunnen krijgen en zo ontspannen we richting ons vertrek naar Dubai.

Onze tijd op Sri Lanka zit erop en wat vonden we er nou eigenlijk van? In één woord fantastisch! Natuurlijk was het heel bijzonder dat onze families ons hier zijn komen opzoeken, maar ook los daarvan is Sri Lanka echt een geweldig land. De enorm vriendelijke mensen, het heerlijke eten en de prachtige diverse bezienswaardigheden maken Sri Lanka zeker tot één van de topbestemmingen tot nu toe. We kijken met een grote Sri Lankaanse glimlach terug op een prachtige tijd en we maken ons op voor een volgende bijzondere bestemming. Vrijdag vliegen we voor een paar dagen naar Dubai. We zijn heel benieuwd wat we daar allemaal voor bizarre dingen te zien gaan krijgen.

1. Annet en Ruud:
    3 januari 2019
    He,he, eindelijk weer een reisverslag...;-)
    Natuurlijk blijven we jullie volgen; jullie brengen zon en warmte in ons momenteel grauwe kikkerlandje ! Enjoy !!
  2. Ria Horst:
    3 januari 2019
    Fijn dat jullie met de familie Geertsen ook zo'n fijne week hebben gehad.
    Stoer hoor dat surfen !
    Goeie reis naar Dubai!
  3. Anouk:
    3 januari 2019
    Zo leuk!! Wat een heimwee :( zoals altijd weer vermakelijk verwoord! Heel veel plezier nog en op naar Dubai. Veel liefs
  4. Ruud Elbers:
    3 januari 2019
    Ziet er goed uit en klinkt allemaal ook goed. Misschien wel iets voor ons. We laten ons tzt wel informeren door jullie :) . Veel plezier in Dubai.
  5. Jos:
    3 januari 2019
    Al weer twee dagen gewerkt. De vakantie lijkt een eeuwigheid terug en kan niet wachten op een volgend avontuur. Mazzel!
  6. Eline:
    3 januari 2019
    Haha de stoel is het toch geworden 😉 Ik kijk ook nog steeds elke dag terug op de bijzondere vakantie in Sri Lanka! Geniet van jullie volgende avontuur in Dubai 😘