Eiland vibes op Tenerife

20 februari 2019 - Costa Adeje, Spanje

In Marrakesh zijn we weer gewend geraakt aan warmte, dus het is erg fijn dat we dat ene plekje in Europa hebben gevonden waar het in februari ook warm is. We vliegen naar Tenerife, het grootste eiland van de Spaanse Canarische Eilanden. Bij aankomst blijkt het zelfs erg warm voor de tijd van het jaar want er zijn tropische temperaturen komen overwaaien uit Afrika. Wij klagen niet, wij genieten.

Als we onze bagage hebben opgehaald gaan we naar het autoverhuurbedrijf waar we voor ons verblijf een stoere Fiat 500 hebben gereserveerd. We gaan niet weer een alinea lang klagen over de autoverhuur, over het aandringen om toch die extra verzekering te nemen, of over het overtuigend stellen dat onze bagage echt niet in de fiat past, en over dat dit kleine wagentje nooit de hoge bergen van Tenerife opkomt. Die alinea mogen jullie zelf invullen. Wij rijden meteen naar onze bestemming, Costa Adeje, aan de zuidkust van het eiland.

IMG_0526

We zijn tien dagen op Tenerife en brengen die door in een luxe onderkomen. Een prachtig hotel met verschillende zwembaden, waarvan er twee zijn verwarmd. Heerlijk om te zwemmen in de winter, voor zover je kunt spreken van een winter op het eiland van de eeuwige lente. Iedere ochtend schuiven we aan voor een uitgebreid ontbijtbuffet waar we zorgen dat we de nodige vitamines binnen krijgen. Er is vers fruit, croissantjes, yoghurt, eitjes en honderden soorten brood en nog meer soorten beleg. Er staan zelfs flessen cava op het buffet, maar die laten we liever staan op de vroege ochtend.

IMG_0518IMG_0517IMG_0516IMG_0525

Het is iedere dag ongeveer vijfentwintig graden met een heerlijk zonnetje. Onze huid was na ons vertrek uit Azië een beetje verbleekt, maar dat halen we hier weer dubbel en dwars in. Dat is heel belangrijk want we willen bij thuiskomst volgende week natuurlijk wel jaloersmakend bruin zijn. Na het ontbijt strijken we steevast neer op een ligbedje en we nemen af en toe een duik in de verwarmde zwembaden. De koude baden laten we links liggen want die geven in deze tijd van het jaar het gevoel van een nieuwjaarsduik.

IMG_5342IMG_0522-PanoIMG_0789IMG_0847

Vooraf hadden we bedacht om een aantal wandelingen te gaan maken want ook daar is het eiland uitermate geschikt voor. Helaas vallen onze plannen een beetje in duigen want onze belangrijkste uitdaging, het doorkruisen van de Masca kloof, blijkt momenteel niet mogelijk. De kloof is tenminste tot maart gesloten voor onderhoud en veiligheidswerkzaamheden. Er zijn legio andere wandelmogelijkheden op Tenerife, maar het ontbreekt ons een beetje aan motivatie om uit te zoeken hoe en waar. Een eerste zoektocht op internet leidt ons naar honderden georganiseerde wandelingen met een tour operator en dat is niet helemaal ons ding. Een beetje te gemakkelijk geven we het wandelen al snel op. Dat betekent niet dat we de hele dag niks doen want in het hotel is een mooie fitnessruimte en er worden groepslessen georganiseerd. Tenminste om de dag zorgen we zo voor de nodige lichaamsbeweging. De eerste groepsles is een half uurtje Total Body Workout. We doen samen mee en daar hebben we nog lang plezier van. Enorm intensieve oefeningen met spieren die we heel lang niet hebben gebruikt leiden tot stevige spierpijn. Maar ja, dan voel je in ieder geval goed dat je iets gedaan hebt. Voor de rest van de week hou ik het bij de loopband en de fitnessapparaten. Manon durft nog wel en ze volgt nog lessen Yoga, Mindfullness, Body Balance en zelfs nog een keer de Total Body Workout.

IMG_5346

De eerste week vliegt voorbij en elke dag ziet er een beetje hetzelfde uit. In de avonden bezoeken we vaak een restaurantje in de buurt. Op dinsdagavond hebben we een romantische date night in een bar met tien tafels en drie grote schermen met Champions League erop. Woensdag doen we dat dunnetjes over in de hotelbar waar we er getuige van zijn hoe Ajax wordt genaaid door de VAR. Naast deze voetbalavondjes hebben we vooral ook veel leuke, gezellige avondjes met lekker eten. Op zondag eten we bij een groot en mooi restaurant aan de kust waar we onder het genot van een lekker wijntje een heerlijke paëlla geserveerd krijgen. We krijgen er gratis mooie verhalen bij van onze Nederlandse buren die duidelijk veel en bijzondere levenservaring hebben. Het is een vermakelijke en smakelijke avond en we realiseren ons maar weer eens hoe goed we het hebben.

IMG_0825

Wandelen komt er dus niet van, maar we gaan er wel een dagje op uit. We rijden met de auto naar het toeristische Playa de las Americas. We wandelen langs de boulevard, winkelen een beetje en we eten een lekkere pizza. Maar wat een drukte hier, wat een mensen! We zijn blij als we weer terug zijn bij ons wat afgelegen en rustige hotel. In ons hotel beleven we iedere avond een prachtige zonsondergang met de mooiste kleuren.

IMG_0528IMG_0858IMG_0503

Ook de laatste dagen blijven we bij het hotel en bruinen we bij in de zon. We denken na over onze eerste weken in Nederland en langzaam begint zich een mooi plannetje te ontvouwen. Voor de eerste drie weken van maart hebben we een appartement in Amsterdam kunnen huren. En niet zomaar Amsterdam, maar letterlijk om de hoek van ons oude huis. We beginnen onze tijd in Nederland dus met een paar weken toerist in eigen buurt. We tellen af en we zien steeds meer uit naar onze terugkeer. Inmiddels hebben we al tegen een aantal mensen “tot volgende week” kunnen zeggen! Maar voordat we echt weer thuis zijn, gaan we nog een paar dagen naar de stad van de liefde: prachtig Parijs.

1. Leo:
    21 februari 2019
    Hallo Niels en Manon,

Bij deze wil ik jullie nogmaals hartelijk danken voor het mogen meebeleven van jullie GEWELDIGE wereldreis via dit reisblog!
    Met gemengde gevoelens zal de terugkeer zijn naar Nederland. Zo'n lange reis heeft zeker impact.Misschien is jullie visie op het leven verandert.Hoe zal de overgang van vrijheid naar een geregeld leven.jullie bevallen.? In ieder geval wens ik jullie succes met acclimatiseren en de toekomst ligt zeker open voor jullie!!
  2. Gijs:
    22 februari 2019
    Klasse dinges, je bent fit zo te zien. Tot snel!