Chillen in Canggu

19 oktober 2018 - Canggu, Indonesië

Canggu heeft alles wat de vakantieganger nodig heeft. Het is nog niet zo’n toeristenfabriek als het nabijgelegen Kuta, maar er zijn al wel heel veel leuke barretjes, restaurantjes en koffietentjes. De laatste week in Indonesië is dan ook doorspekt met lekker eten. Dat klinkt heel ongezond, maar dat is het helemaal niet. Bali is nog steeds het Aziatisch centrum van gezondheid, dus we doen ons vooral tegoed aan smoothiebowls, fruit juices, granola en andere superzaden. Tussen al die hippe gezonde tentjes door zijn er ook nog tal van lokale warungs met heerlijke Indonesische lekkernijen. We kunnen dus ook rustig afscheid nemen van de overheerlijke Indonesische nasi.

IMG_8399 IMG_8530 IMG_8454

Ons guesthouse in Canggu heeft een lekker zwembadje en ligt vlakbij het bruisende hart van het dorp, voor Martin een uitstekende uitvalsbasis om zijn laatste twee vakantiedagen door te brengen. We maken er een gezellige afsluiter van en we besteden onze dagen met relaxen, lekker eten en yahtzee. We gaan ook nog met zijn drieën op jacht naar souvenirs in de Love Anchor Bazaar. De eerste keer komen we in de avond, maar dan blijkt alles dicht te zijn. De volgende ochtend bruist het marktje van de kopers en verkopers die stevig met elkaar onderhandelen om een paar eurocenten. We mengen ons in het handelsgeweld en we gaan tevreden weg met wat leuke hebbedingetjes voor thuis. Martin heeft nog ruimte in zijn koffer, dus Manon kan ook een beetje meedoen. De buit is een mooie dromenvanger. Nu nog een slaapkamer erbij zoeken.

IMG_4048

Het dorpje Canggu is een echte hot spot voor surfers. Het stadje is overspoeld door Australiërs en elke brommer heeft een setje beugels waar je een surfplank in kunt vervoeren. Dat ziet er natuurlijk heel cool uit en we overwegen even om een scooter en een surfplank te huren voor de foto. We besluiten om toch aan de zijlijn te blijven en de surfsfeer als toeschouwer in ons op te nemen. Aan het strand van Canggu zitten veel hippe strandtenten waar een hele relaxte surf vibe hangt. We halen daar een drankje, maar concluderen dat de gezellige tentjes in het dorpje toch meer ons ding zijn.

Op zondagavond neemt Martin ons mee uit eten bij een subliem visrestaurantje. We nemen alledrie een heerlijk gerecht met tonijn en we krijgen een flesje van de eerste echt lekkere wijn sinds tijden. Martin, bedankt voor een heerlijk avondje!

IMG_8402

Dan zit het er echt op voor Martin. Op maandagavond vliegt hij terug naar Nederland en na het laatste dagje relaxen bij het zwembad stapt Martin bij Putu in de auto richting het vliegveld. We hebben twee hele gezellige weken gehad met zijn drieën. Alles was goed, behalve de eindstand na twee weken yahtzee: 5-3-2 voor Manon.

Voor ons staan de laatste dagen in Canggu, tussen het lekkere eten door, in het teken van de voorbereidingen voor ons avontuur in Nieuw Zeeland. Op dinsdag bezoeken we een winkelcentrum in Kuta om onze garderobe een beetje aan te passen. Nieuw Zeeland heeft een behoorlijk ander klimaat dan het warme Zuidoost Azië, dus we vullen onze tassen aan met een warme trui en een lange broek. We krijgen commentaar van een dikke Hollandse toerist dat de H&M ook gewoon in Nederland zit, hij moest eens weten. We laten hem alleen met zijn verbrande bierbuik. Omdat we de komende weken niet veel hoeven te sjouwen met de backpacks, kunnen we onszelf wat extra gewicht permitteren dus we slaan ook een voorraadje toiletartikelen in, waarvan we denken dat ze hier goedkoper zijn, en we verwennen onszelf met wat leesboeken voor op de campingstoel. In het winkelcentrum zit bovendien een echte Rob Peetoom kapper dus we laten ons allebei even helemaal stylen. Nou ja, voor zover er bij mij nog wat te stylen valt.

IMG_5030

De laatste dagen op Bali vullen we met lekker eten en relaxen in de zon aan het zwembad. Manon bezoekt de pedicure en manicure en laat zich nog een keer Balinees masseren. Ondertussen stippelen we de route door Nieuw Zeeland verder uit. Het gaat helemaal leven nu we de tijd nemen om het reisgidsje en de vele online blogs door te lezen. We kijken bovendien enorm uit naar het koelere weer want hoewel het heerlijk is op Bali, moet vanwege de hitte alles weer in de laagste versnelling.

IMG_8516 IMG_8601 IMG_8476 IMG_8603

Inmiddels is het vrijdag en dus tijd om al onze spullen, inclusief nieuwe aankopen, weer in de backpacks te proppen. Opnieuw slagen we daarin en als we om twaalf uur uitchecken zijn we eigenlijk al helemaal klaar om te vertrekken. Helaas moeten we nog wat tijd doden want onze vlucht gaat pas vanavond om tien uur. Dus nog maar een middagje lekker lunchen en smoothies drinken, wat een straf.

IMG_8591 IMG_5034

Met een glimlach en een zweetdruppel op het voorhoofd nemen we afscheid van Bali, van Indonesië, en van Zuidoost Azië. We hebben hier een fantastische tijd gehad, maar we kijken nu echt uit naar het volgende hoofdstuk: lekker toeren met de camper door misschien wel de mooiste natuur die deze aardbol heeft te bieden.

1. Anouk:
    19 oktober 2018
    Heeel leuk én herkenbaar weer. Heerlijk al die smoothiebowls en juices! Nu op naar het waanzinnige nieuw zeeland 😃 enjoy!