Go Yankees!

14 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

New York zit erop! Voordat je verder leest over onze laatste dagen in de stad kun je een filmpje bekijken van onze belevenissen in de Big Apple. Klik hier om het filmpje te bekijken.

Woensdag begint een beetje druilerig. Het is bewolkt en het dreigt te gaan regenen. We gebruiken de ochtend om wat praktische dingetjes te regelen. Het wordt zo’n ochtend dat alles tegenzit... De FedEx vraagt tweehonderd dollar om wat spulletjes naar Nederland te sturen, de OB tampons zijn overal uitverkocht, het begint te regenen en we zijn onze paraplu vergeten, het plastic zakje met spulletjes voor Nederland geeft af op ons witte shirt en de bacon in mijn ontbijt is keihard gebakken. Bah, wat een ochtend. Gelukkig komt er nog een oplossing voor het pakketje. We vinden een postkantoor en de gewone post van de US Postal Service stuurt ons pakketje voor een schappelijke prijs overzee.

De ochtend is voorbij, maar het geeft niet dat we vandaag wat later op pad gaan. Vanavond gaan we een wedstrijd van de New York Yankees bezoeken en dat maakt de dag lang genoeg. We laten de dag niet helemaal aan ons voorbij gaan en we reizen naar het National Museum of Natural History aan de westkant van Central Park. Het museum is gigantisch en we weten niet zo goed waar we moeten beginnen. Bij de ingang moeten we direct kiezen welke film we willen zien. We kiezen willekeurig en we worden in de kudde naar een filmkoepel geleid. We kijken een half uur naar een 360 graden film over het heelal. Best mooi, maar niet helemaal ons ding. We gaan verder naar de vierde verdieping waar we heel ver terug de geschiedenis in gaan. De tentoonstelling gaat over dinosaurussen en er staan gigantische skeletten. Gaaf om je voor te stellen dat deze gigantische dieren ooit echt rondliepen. Na de eerste zaal ontdekken we helaas dat de rest van de verdieping al is gesloten. We bezoeken nog de reptielenverdieping en dan loopt het richting sluitingstijd. We lopen veel te snel langs de grote Amerikaanse zoogdieren en concluderen dat we dit eigenlijk niet goed hebben voorbereid, hier was meer uit te halen.

Op de trap van het museum eten we onze dagelijkse portie gezonde wraps en dan pakken we de metro naar The Bronx. We hoeven niet uit te zoeken waar we heen moeten, we volgen gewoon de mensen in blauw-wit. Yankee Stadium is onze halte en we lopen het laatste stukje naar het stadion. Het bruist hier. Massa’s mensen krioelen rondom de ingangen, er worden petjes en shirtjes verkocht en politieagenten en stewards wijzen vriendelijk waar we naartoe moeten. We zijn ruim voor de wedstrijd bij het stadion en dat was een goed plan. We hebben nog alle tijd om rond te kijken en bij de ingang krijgen we Yankee Shirts!

IMG_4749

IMG_8445 IMG_8447 IMG_1155

De Yankees spelen tegen de Washington Nationals, geen kleine tegenstander. Het stadion is goed gevuld en alles om de wedstrijd heen is spektakel. Het nationale volkslied wordt gezongen en de spelers van beide teams worden met veel show op grote schermen aangekondigd. We zitten in de bovenste ring, maar we kunnen alles prima zien. We vinden honkbal geen heel spectaculair spel. Veel speelt zich af rond de pitcher en de slagman. Er wordt aangegooid en op het scherm zie je of het slag of wijd was. Als er dan geslagen wordt gaat er een golf van spanning door het stadion want dan gebeurt er van alles. De slagman probeert het honk te bereiken voordat de veldspelers de bal bij het honk kunnen krijgen. Tot twee keer toe slaan de Yankees een homerun, helaas met lege honken, dus dat levert maar één schamel puntje per keer op. We juichen natuurlijk wel. We hebben ook onze favoriete speler gevonden: Didi Gregorius is geboren in Amsterdam, dat is onze man!

IMG_8434 IMG_8437 IMG_8440

IMG_8454 IMG_8484 IMG_4785

In de vierde inning slaan de Washington Nationals toe. Juan José Soto mept de bal de tribune in met twee honken bezet. Deze homerun is een klinkende driepunter en de Nationals komen op een drie-vier voorsprong. In de vijfde inning komen de Yankees nog wel op gelijke hoogte, maar in de zevende brengen de Nationals opnieuw een speler thuis. We kijken nog een stukje met een frietje in de hand op de staantribune, maar dan verlaten we het stadion. In de metro horen we dat er verder niet meer gescoord wordt en dat de Yankees dus met vier-vijf hebben verloren. Jammer, maar het doet niets af aan de mooie belevenis. Tegen elf uur komen we terug in het hotel, moe maar een hele mooie ervaring rijker.

IMG_8471 IMG_8467 IMG_1178

Donderdag is het prachtig weer. We huren fietsen en we gaan het park in. Central Park is een prachtige groene plek om de chaos van de stad te ontvluchten. Voorzichtig voor alle niet-Nederlandse toeristen rijden we een ronde door het park. Het park is enorm, maar op de fiets ben je toch zo rond. Om nog even echt rustig te genieten van het park zetten we de fietsen op slot en wandelen we een stukje. We bekijken het gedenkteken voor John Lennon op Strawberry Hill en daarna strijken we neer op een heerlijk terrasje.

IMG_1191 IMG_8492 IMG_8496

IMG_8498 IMG_8505 IMG_8506

IMG_4864

Om half drie leveren we de fietsen weer in en gaan we nog één keer de drukke binnenstad in. We nemen de metro naar de wijk Soho. Dat klinkt super hip, maar het is gewoon een afkorting voor South Of Houston. Het is de wijk ten zuiden van Houston Street. Je kunt er leuk winkelen en helaas nemen we toch weer wat extra gewicht voor de backpack mee naar Queens. We dineren nog een keer in Dutch Kills. Dit keer neem ik niet de vette fish and chips, maar een veilige pasta.

Op vrijdag komt ons bezoek aan New York ten einde. We gaan met de volle backpacks de metro in. Vanuit het hart van Manhattan vertrekt de Greyhound bus die ons naar our nations capital, Washington D.C., zal brengen.

IMG_4562

Wat een overweldigend avontuur was New York. Zie hier de film!

1. W.T.M.Geertsen-Jacobs:
    18 juni 2018
    Wat een inmense stad! Leuk gemaakt die film. Veel plezier verder.
  2. Marjo:
    18 juni 2018
    Wat geweldig zeg die Big City!! Door t super mooie filmpje krijg je wel beter n indruk hoe groots t echt is!! Snap dat jullie hier enorm van hebben genoten.
    Nu genieten in Las Vegas👍
    Veel liefs 😍😘😘
  3. Lida:
    18 juni 2018
    Wat weer een geweldige belevenis.
    Zo anders dan het leven in Midden Amerika. En heel leuk dat filmpje erbij.