Lady Liberty & Ellis

12 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

Onze poging om zo gezond mogelijk te doen houdt meestal stand tot en met de lunch. We hebben een juicebar om de hoek ontdekt en daar ontbijten we gezond. We nemen wraps met avocado, hummus en spinazie mee voor de lunch. Met ons rugzakje volgeladen stappen we in de metro naar het zuidelijkste puntje van Manhattan. Daar vertrekt vanaf de kade in Battery Park ieder kwartier een boot naar Liberty Island, het eiland waar het wereldberoemde Vrijheidsbeeld de haven van New York bewaakt. We passen op waar we lopen, houden ons vast aan de leuning en staan niet stil op de trap zodat we veilig aan boord komen. De boot is flink vol, maar toch hebben we vanaf het bovendek een mooi uitzicht op het vrijheidsbeeld en aan de andere kant op Manhattan dat langzaam kleiner wordt naarmate we verder weg varen.

IMG_8341 IMG_8352 IMG_8362

Na twintig minuten varen leggen we aan bij Liberty Island. We passen op het afstapje, houden ons goed vast aan de reling, staan niet stil op de kade en zo staan we snel veilig aan land. Bij ons ticket zit een audiotour en daar hebben we plezier van. Het ziet er een beetje lullig uit met zo’n looptelefoon aan je oor, maar je leert wel veel over de geschiedenis van het eiland en het vrijheidsbeeld. We worden stap voor stap het eiland rondgepraat en onderweg hebben we prachtige uitzichten op Manhattan en op Lady Liberty die trots afsteekt tegen de helder blauwe lucht. We lunchen in het zonnetje in het gras.

IMG_4715 IMG_1122 IMG_1140 IMG_4697

IMG_8387 IMG_8383 IMG_8380

Het Vrijheidsbeeld was een geschenk van Frankrijk ter gelegenheid van de viering van honderd jaar onafhankelijkheid in 1876. De datum van de onafhankelijkheid, 4 juli 1776, staat in Romeinse cijfers gegraveerd in het plaquette dat de dame van de vrijheid in haar linkerhand draagt. Het beeld heeft een stalen geraamte en is volledig bedekt met koperen platen. De stalen kern van het beeld is ontworpen door niemand minder dan Gustave Eiffel, een man waarvan we weten dat hij verstand heeft van stalen constructies. De groene kleur van het beeld komt doordat het koper is gaan oxideren. In eerste instantie vond men het heel erg dat het beeld verkleurde en men deed verwoede pogingen om de koperen kleur te behouden. Dit werd echter snel opgegeven want er was niet tegenaan te poetsen. Tegenwoordig weten we niet beter dan dat het Vrijheidsbeeld groen is en het is een indrukwekkend toonbeeld van een trotse stad.

IMG_8399 IMG_8398 IMG_8397 IMG_4720

Na het rondje over Liberty Island stappen we weer op de boot. In ons ticket zit ook nog een bezoekje aan het naastgelegen Ellis Island. We moeten eerlijk bekennen dat we tot dit moment nog geen idee hebben wat daar te zien is. Gelukkig hebben we ook op Ellis Island een audiotour en zo leren we hoe Ellis Island in de negentiende en twintigste eeuw diende als grenspost voor de Verenigde Staten. Miljoenen immigranten uit de gehele wereld passeerden het registratiecentrum op Ellis Island. Onder hen waren ook veel Europeanen die op de vlucht waren voor de wereldoorlogen. In de audiotour wordt veel nadruk gelegd op het feit dat slechts een klein percentage de toegang tot Amerika werd ontzegd. Tussen de regels door horen we echter ook dat de immigranten het hier zeker niet makkelijk hebben gehad en lang niet altijd een warm welkom hebben ervaren. Honderden immigranten wachtten in de grote centrale hal tot hun naam werd geroepen. Met zwetende handen ondergingen ze ondervragingen en medische en mentale controles. Pas als je gezond verklaard was, financieel op eigen benen kon staan (25 dollar aan contanten was genoeg bewijs) en als men erop vertrouwde dat je je netjes zou gedragen, mocht je het land in. Sommige immigranten moesten weken en soms maanden op het eiland blijven in afwachting van medische verzorging of oordeel van de rechter. Het is een indrukwekkende geschiedenis in een indrukwekkende omgeving. Een onverwacht boeiende toevoeging aan ons bezoek aan het Vrijheidsbeeld.

IMG_8408 IMG_8411 IMG_8410

Als we de hoortoestellen van de audiotour hebben ingeleverd sluiten we aan in de rij voor de boot terug naar Manhattan. We passen op het afstapje, houden ons goed vast aan de reling... Zucht, het is best vermoeiend als je de hele dag zo als een klein kind behandeld wordt, maar het zal wel nodig zijn voor de Amerikaanse toeristen hier. Vanaf de boeg van de veerboot kijken we hoe Manhattan weer dichterbij komt. De dag loopt al richting het einde van de middag. De tijd is omgevlogen. Terug aan land lopen we over Wall Street en langs de New York Stock Exchange naar een gezellig Mexicaans barretje middenin het Financiële hart van Manhattan. We drinken een wijntje en eten wat nachos als mooie afsluiter van een lange leerzame dag.

IMG_8428 IMG_1142 IMG_4736

1. Marjo:
    17 juni 2018
    Weer n prachtig stukje geschiedenis, ook wij pikken er wat van op!!☺ En weer super mooie foto's.....en heel erg mooi weer🌞😎😘
  2. Ronald & Barbara:
    20 juni 2018
    Watch your step, mind your head . . . . Wen er maar aan. Er valt niet aan te ontkomen.