Weekend

25 maart 2018 - Antigua, Guatemala

Dat we dat nog mee mogen maken: als een student zo blij met het weekend. Na een week hard studeren kunnen we op zaterdag weer even onze toeristenpet opzetten. We trekken eropuit om de omgeving van Antigua te verkennen. We lopen langs school naar de prachtige Arco de Santa Catalina. Deze geel gekleurde boog met de grote klok in de toren verschijnt op ieder plaatje van Antigua. En terecht want de boog is prachtig. Zeker als je, onder de boog door, de vulkaan Agua kunt zien afsteken tegen de knalblauwe lucht. Het is een plaatje!

IMG_2661  IMG_6171  IMG_6196

Voorbij de Arco lopen we verder door de karakteristieke straatjes van het stadje langs de vele kerken en de markt naar de noordelijke rand van de stad. Onderweg passeren we vrolijk geschilderde huizen en een kleurrijke chicken bus. Dat is zo’n oude Amerikaanse schoolbus die je overal in Midden Amerika ziet. Een schouwspel op wielen.

IMG_6215  IMG_6286

Aan de noordkant van Antigua beginnen we aan de beklimming van de Cerro de la Cruz, een heuvel vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad met de machtige vulkaan Agua op de achtergrond. Het beklimmen van de honderden traptreden valt niet mee, maar het is wel goed voor ons. Een mooie training voor volgende week. Dan gaan we een vulkaan beklimmen en dat is zeker andere koek dan dit heuveltje.

IMG_2679  IMG_6223

De rest van de zaterdag gebruiken we om wat uit te rusten en ’s avonds eten we weer klokslag half acht aan de grote familietafel bij gastvrouw Eluvia met alle bewoners van de homestay.

Deze zondag is een speciale dag in Antigua. Het is de aanloop naar de heilige week voor Pasen, Semana Santa. Vandaag worden alle straten prachtig versierd met alfombras. Deze kleurrijke tapijten van bloemen, fruit en gekleurd zaagsel worden ’s ochtends in alle vroegte neergelegd. De alfombras dienen als loper voor de processie die later vandaag door de straten zal trekken.

IMG_0325  IMG_6271  IMG_6265  IMG_6280

Gedurende de zondag trekt de processie over de alfombras door de straten van Antigua. De kern van de processie is een enorm massief houten gevaarte waarop een deel van de lijdensweg van Jezus Christus wordt uitgebeeld. Het gigantische object wordt door de straten gedragen door tientallen in paars en wit gehulde gelovigen. Je ziet aan de gezichten dat het loodzwaar is. Begeleid door wierook en melancholische muziek schuifelt het gevaarte door de stad. Heel indrukwekkend! Zie hier ook het filmpje.

IMG_6301  IMG_6309

IMG_6312  IMG_6322

Wat een bijzonder weekend. De komende week voor pasen moet nog indrukwekkender zijn. We zijn benieuwd!

1. Bianca Jacobs:
    Wow wat een ervaring.
  2. Wendy Montulet:
    29 maart 2018
    Absoluut prachtige ervaringen! En leer ze lekker !!!!
  3. Danielle Roest:
    29 maart 2018
    Een geweldige ervaring om mee te maken. Studeer ze nog.
  4. Annet en Ruud:
    29 maart 2018
    Idd heel indrukwekkend. Mooi om mee te mogen maken !!
    Hasta pronto ! ( met een nieuwe reislogger :-) )
  5. Threes:
    30 maart 2018