Een gezellig weerzien

12 mei 2024 - Abersee/St. Gilgen, Oostenrijk

De snelste weg vanuit ons plekje in Slovenië naar Oostenrijk is gek genoeg via Italië. Een mooie slingerweg door een bosrijke omgeving leidt ons naar de grens waar zowaar douanebeambten aanwezig zijn. Ze zijn nog ijverig ook want wat we eerst opvatten als een vriendelijke zwaai, blijkt een teken om te stoppen. Oeps, even achteruit, excuus, ik had niet verwacht te moeten stoppen. De man in uniform is uiterst vriendelijk en vraagt naast een blik op onze paspoorten slechts waar de reis naartoe gaat. Villach, Oostenrijk is onze bestemming en dat wordt goedgekeurd. Met een buon viaggio mogen we verder rijden.

We rijden door een stukje Italië dat totaal anders is dan wat we tot nu toe hebben gezien. Het is groen en bosrijk en alleen aan de rijstijl van de medeweggebruikers merken we dat we in Italië zijn. Voorbij het stadje Tarvisio bereiken we even later de Oostenrijkse grens. Geen problemen met een vignet in dit geval want aan de grens kunnen we die aanschaffen. We kiezen voor een vignet van tien dagen, genoeg voor een bliksembezoek aan Oostenrijk.

We hebben één belangrijk doel in Oostenrijk en dat is een bezoek aan onze vrienden Yoni en Bram. Zij wonen in Bad Ischl en dat is te ver om ineens te rijden. Daarom hebben we gekozen voor een eerste stop nabij Villach aan de prachtige Ossiachersee. Dat is dus een meer want See is meer in het Duits en Meer is een zee. Rare jongens die Duitsers. We blijven drie nachtjes op een fijne camping met onder andere een binnenspeeltuin waar we ook in regenachtige tijden vermaak kunnen vinden. Tijs begint serieus te tijgeren en kruipen, dus voor hem is dit Walhalla.

IMG_8980IMG_1673IMG_1674

De camping ligt direct aan het meer en hoewel het water nog veel te koud is om te zwemmen, kunnen we al lekker met de voetjes in het water spelen aan de oever. Tel daarbij op een restaurant met Oostenrijkse gerechten die we kennen van de wintersport en een supermarktje met iedere dag warme verse broodjes en je komt uit op een heerlijk verblijf.

IMG_1688IMG_8948IMG_8965

IMG_1683IMG_8986IMG_9010IMG_9008

Op vrijdag rijden we door naar het noorden. We rijden over de snelweg A10 en dat rijdt lekker ontspannen. De camper moet soms wel flink zijn best doen want we moeten de Alpen over. Op de bordjes bij de afritten zien we plaatsnamen die we vooral kennen van de sneeuw. Zo komen we langs Flachau waar Manon voor het eerst en voor het laatst met mij op wintersport ging. Het lag niet aan mij zegt ze.

We rijden naar het gebied Salzkammergut dat voor een groot deel in de deelstaat Oberösterreich ligt. De naam Salzkammergut is ontstaan doordat al vanaf de Romeinse tijd zout wordt gewonnen in de streek. Zoutwinning gebeurt er nog steeds, maar het toerisme heeft de rol van belangrijkste inkomstenbron ruimschoots overgenomen. Dat is helemaal niet vreemd want Salzkammergut heeft heel veel te bieden. Het stroomgebied van de rivier de Traun staat bol van mooie natuur met bossen, rivieren en meren. Wij hebben een plekje uitgezocht aan de Wolfgangsee en als we daar rond het middaguur aan komen rijden, verbazen we ons over de drukte. Die verbazing verdwijnt snel als we ons realiseren dat het hemelvaartweekend is. De camping die we voor ogen hadden is volledig volgeboekt en daar staan we dan. Gelukkig zijn er meer campings aan het meer en bij de buren zijn de recensies minstens net zo goed. Een telefoontje leert ons dat er plek is en dat de receptie over een uurtje weer open gaat na de middagpauze. We rijden twee minuten terug en wachten voor de deur in de zon. We zijn wel de vijfde wachtende camper, dus we hopen dat we niet hoeven te vechten om één vrij plekje. Voor de zekerheid proberen we wat sympathie te winnen door schattige kleine Tijs op de stoep wat stapjes te laten proberen. Het blijkt allemaal niet nodig en alle wachtenden krijgen een mooi plekje op de camping.

IMG_1689

We staan aan de Wolfgangsee en vrijwel recht aan de overkant van het meer bevinden zich de prachtige vakantieappartementen van Yoni en Bram. We maken natuurlijk geen reclame, maar het is zeker de moeite waard om eens te kijken naar Wolf & Schaf Apartments in St. Wolfgang voor een mooie vakantie in Salzkammergut. De Wolfgangsee is nog maar het begin en al werkelijk schitterend. Als we geïnstalleerd zijn en Tijs zijn middagslaapje heeft gedaan, wandelen we naar de oever van het meer voor een fijne namiddag met afhaalpizza aan het water.

IMG_1693IMG_9034IMG_9026IMG_9036

Zaterdag is het zover. We hebben de camper weer even ingepakt want we gaan met de camper naar Bad Ischl om Yoni, Bram en de kinderen op te zoeken. Er is een parkeerplaats voor campers midden in het centrum van Bad Ischl, dus daar rijden we naartoe. Parkeren is natuurlijk geen doen op zaterdag in het hemelvaartweekend en het mag dan ook niet verbazen dat de parkeerplaats vol is. Ja, er is één plek vrij, maar die wordt geblokkeerd door een oudere dame die me in het Duits uitlegt dat haar man er met de camper aankomt. Ze doet een beetje zielig alsof het om het laatste beetje voedsel voor haar uitgehongerde kroost gaat en ik besluit om het maar te laten. Voorlopig parkeren we aan de zijkant van het parkeerterrein, wetende dat dat eigenlijk niet mag. Als de man van de oude taart vervolgens aan komt rijden in zijn volkswagenbusje ga ik toch even vragen of hij met dat speelgoedautootje echt zo'n grote camperparkeerplaats nodig heeft. Dat alles uiteraard in zeer beleefd en keurig Duits. Het stel legt uit dat ze willen overnachten op de parkeerplaats en nee, dan mag je inderdaad niet op de gewone parkeerplekken staan. Ik geef het op en wandel terug naar ons illegale parkeerplekje.

Het parkeergedoe lost zich gelukkig nog op voordat we de parkeerplaats verlaten want er vertrekt een andere camper. Zo komt er een plek vrij en ineens is het heel gezellig met het oudere stel met het volkswagenbusje die nu onze buren zijn geworden.

Ik doe met Evi snel wat boodschappen bij de Spar aan de overkant van de straat en als we terugkomen staat Yoni met de kinderen Jelte, Noah en Maren al bij de camper. Wat geweldig om elkaar weer te zien! Evi geeft een rondleiding door ons huis op wielen en daarna gaat Yoni ons voor het dorp in. Bad Ischl is een gezellig compact stadje en Jelte en Noah wijzen ons de weg naar hun huis. Onderweg koekeloeren ze in de vele automaten of er nog wat verloren wisselgeld in de laatjes ligt. Ze kennen alle automaten van de stad.

Yoni is een geweldige gastvrouw en weet als moeder van drie kindjes precies wat er nodig is als we bij hun huis aankomen. De kinderen moeten eten en ze zet snel een schaal broodjes en pakken hagelslag op tafel. Jawel, hagelslag! Natuurlijk is dat zo Hollands dat het niet te krijgen is in Oostenrijk, maar sommige dingen worden regelmatig uit Nederland geïmporteerd door bezoekers. Het is overigens niet alleen voor de kinderen want Manon smult er ook zo lekker van dat ze een pak hagelslag meekrijgt voor in de camper want ons pak De Ruyter is ook al een tijdje op.

Tijdens de lunch komt Bram ook thuis. De vakantieappartementen zijn voor het hele hemelvaartweekend verhuurd en dat betekent dat er geen drukke wisseldagen met inchecken en uitchecken zijn. Geweldig dat wij deze vrije dag mogen kapen voor een gezellig dagje met elkaar. Na de broodjes gaan we met zijn allen Bad Ischl in. We hebben geluk met prachtig weer en dat maakt de wandeling langs de rivier de Traun extra mooi. Het klikt goed tussen de kinderen en de vele speelplaatsjes langs het water maken het een heerlijke middag.

IMG_9041IMG_9040IMG_9044IMG_9050

IMG_1694IMG_9048IMG_9057IMG_9060

IMG_9056IMG_9054

IMG_1703IMG_1700IMG_1696

Het is gezellig druk in Bad Ischl en we slenteren heerlijk door het knusse geroezemoes van het marktje aan de rivier. Er zijn zelfs mensen in klederdracht en dat maakt het sfeertje bijna sprookjesachtig. Tijs is inmiddels in slaap gevallen in de buggy, dus we proberen in beweging te blijven. We passeren vele mooie huizen en gebouwen die getuigen van een rijke historie. Het oude P.T.T.-gebouw spettert van de geschiedenis en huisvest nog steeds de Österreichischen Post. De woningen zijn ook schitterend onderhouden en Bram wijst ons op het allesbehalve bescheiden optrekje van de baas van Atomic (skimerk). Het is hier gewoon schitterend en achteraf hadden we ons hier best een paar dagen kunnen vermaken.

IMG_170604380850-851f-41d0-9930-f1288283e027IMG_1707

We wandelen en spelen de middag vol en dan keren we terug naar het huis van Yoni en Bram waar we onder het genot van een heerlijke barbecue verder bijkletsen. Dat geldt ook voor de kinderen want Jelte, Noah en Evi hebben onverminderd pret met elkaar. We zouden nog wel de hele avond en nacht door kunnen kletsen, maar we weten dat we daar de kindjes en onszelf uiteindelijk geen plezier mee doen. En dus sluiten we met gevulde buikjes een geweldige zaterdag af. We krijgen een prachtige tekening van Jelte mee die Evi en Tijs heeft getekend naast de camper en met een pizza. Die tekening krijgt een mooi plekje in de camper voor de rest van de reis. Lieve Yoni, Bram, Jelte, Noah en Maren, bedankt voor jullie gastvrijheid. Wat was het fijn en leuk om jullie weer te zien en spreken.

IMG_906233a74b99-bf5d-490c-b07c-2426bd52e368IMG_9063

We keren terug naar de Wolfgangsee en daar beleven we nog een heerlijke zonnige dag aan het meer. We ontbijten broodjes met hagelslag en we installeren ons in de middag op het grasstrand. Evi heeft een sup gekocht (of zo noemt ze hem) en die laat ze niet meer los. Papa mag hem in ieder geval niet even lenen voor de foto. We zijn erover uit dat Oostenrijk een prachtig vakantieland is. Het prachtige weer heeft daar natuurlijk een grote invloed op, maar dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat we naar Oostenrijk reizen voor een andere reden dan wintersport.

IMG_9072IMG_9077IMG_9080IMG_9093

IMG_1712IMG_9101

IMG_1721

Het bezoek aan Oostenrijk gaf ons een geweldig weerzien. Morgen vertrekken we weer voor een heel ander soort weerzien. We gaan terug naar ons geliefde Italië. Op naar bekende en onbekende plekjes.

1. Jos:
    30 mei 2024
    Wat een fijn weer zien in het prachtige Oostenrijk.
  2. Frits:
    30 mei 2024
    Geweldig mooi en gesellie
  3. Sabrine:
    31 mei 2024
    Wat leuk om weer om jullie avonturen te lezen en wat een mooie reis maken jullie!
  4. Evelien:
    2 juni 2024
    Zo leuk dat jullie Yoni en Bram hebben opgezocht! En wat leuk dat de kids zo heerlijk speelden samen. Nu nog even genieten van bella Italia voor jullie weer richting Vleuten rijden. Time flies! Veel plezier nog en alvast een goede terugreis - met vast hier en daar nog een tussenstop - gewenst!
  5. Josee:
    3 juni 2024
    Hele mooie verhalen allemaal zeg! Vanaf kantoor geniet ik mee :)
  6. Anouk:
    3 juni 2024
    Zo gezellig en wat een heerlijk weer! 😍

Jouw reactie